*Nettavisen* Nyheter.

Håndverker-merke blir mer femi

Denne kompaktbilen, som har Korando i bunnen, er først klar sent i 2011. Foto: Foto: Øivind Skar

Få har hørt om SsangYong, men de selger hvert år noen hundre biler i Norge. Det er slett ikke nok for koreanerne.

Klikk på bildet for å forstørre.

Ssangyong Rodius

Klikk på bildet for å forstørre.

Ssangyong Rexton

SsangYong står foran en betydelig omlegging av modellprogrammet, og vil i framtiden ha biler bedre tilpasset norske behov og norske avgifter.

Til nå har SsangYong i hovedsak levert store SUV-er og pickuptrucker, men på Paris-messen for to år siden viste SsangYong en flik av hvordan de ser for seg årene framover.

Derfor jakter den norske importøren på forhandlere, og vil øke fra dagens 33 til 40, melder bransjenettstedet BilNytt.no.

Designet i Italia

Først kommer ny Korando, en SUV med dieselmotor på 175 hk. Bilen leveres med og uten firehjulsdrift, er designet i Italia og introduseres i Norge ved årsskiftet.

Ifølge BilNytt.no forhandler importøren om å få den levert med lavere motoreffekt for å få ned avgiften.

Bil i Golf-størrelse

På samme plattform skal SsangYong bygge en femdørs kombi i Golf-størrelse. Bilen ventes å være klar ved inngangen til 2012.

Ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken leverte SsangYong 371 biler i Norge i fjor, mot 485 året før.

De aller fleste av dem er registrert som lavskattede varebiler på grønne skilt.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.