RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Aksjonsgrupper i Gaustadveien-området har i lang tid kjempet mot å få massetransporten i nabolaget. Nå sier flertallet i byutviklingskomiteen nei til avlastningsrute via Nordbergveien. Dette bildet er fra i fjor sommer. Arkivfoto
Aksjonsgrupper i Gaustadveien-området har i lang tid kjempet mot å få massetransporten i nabolaget. Nå sier flertallet i byutviklingskomiteen nei til avlastningsrute via Nordbergveien. Dette bildet er fra i fjor sommer. Arkivfoto

Håper på ny utredning

Gaustadveien borettslag er skuffet.

GAUSTAD: Flertallet i byutviklingskomiteen (BUK) gikk forrige onsdag inn for at Sognsvannsveien og Gaustadveien skal brukes som anleggstrasé både til og fra det planlagte Vettakollen høydebasseng.

Forslaget fra Høyre og Venstre, om å benytte Nordbergveien som innkjøring for å avlaste den totale trafikkmengden i Gaustadveien/Sognsvannsveien (som fikk flertall i samferdselskomiteen i fjor høst), ble nedstemt. Høyre og Frp stemte for, men Venstre forlot sitt tidligere standpunkt og sikret flertall sammen med Arbeiderpartiet og SV for det opprinnelige utkjøringsforslaget fra byrådet.

Flere fagetater har frarådet å bruke Nordbergveien, blant dem Samferdselsetaten, Politiet og Fylkesmannen. Vann- og avløpsetaten har uttalt til NAB at de tror Nordbergveien vil kunne brukes, men at omlegging av veien, samt flytting av høyspentmaster vil kunne koste 20 millioner kroner. Det samme anslaget var for tre år siden 7 millioner kroner.

– Dette er som å velge mellom pest og kolera, sier SV-representant i BUK, tidligere BU-leder i gamle Bydel Sogn, Heidi Rømming.

Hun tror de negative konsekvensene ved å ta i bruk Nordbergveien, som også er skolevei, likevel vil bli for store. Rømming mener en enveiskjøring i Nordbergveien i tillegg vil øke trafikkbelastningen i Gaustadveien, når trafikk fra kolonihagen og John Brandts vei må kjøres via Gaustadveien.

Egil Frøyland, leder i Gaustadveien Borettslag, var til stede i BUK -møtet sist uke, og er skuffet over vedtaket.

– Men det var positivt at komitéleder Ola Elvestuen (V) ba om et selvstendig notat med blant annet sikkerhets og kostnadsdokumentasjon, fra andre enn bare fagetatene. Hvorfor har det ikke tidligere blitt kjent at kostnadene ved bruk av Nordbergveien vil bli tre ganger så store som for tre år siden, spør Frøyland.

– En Ap-representant sa til meg "hvordan vil det gå når romlende lastebiler skal gjennom landets viktigste kolonihage". Jeg vil nå si at sikkerheten i Gaustadveien, hvor det bor mennesker både sommer og vinter teller mer, sier borettslagslederen. Han mener belastningen for Gaustadveien ved å ta unna privatbilisme fra kolonihagen og John Brandts vei, vil være mye mindre enn anleggstrafikk i begge retninger.

Etter det NAB kjenner til ville Venstre avvente tilbakemeldingen fra byrådet før de avgjorde sin endelig innstilling til saken i gårsdagens bystyremøte. Det har ikke lyktes NAB å komme i kontakt med Ola Elvestuen.

Saken skal oppi bystyremøtet onsdag 27. januar. Vi følger utviklingen i saken på Nab.no.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere