Har mistet to av tre kunder

Opel leverer bedre modeller enn noensinne. Så hvorfor selger de ikke mer?

Opel leverer bedre modeller enn noensinne. Så hvorfor selger de ikke mer?

Hvordan har det vært mulig å totalhavarere så ettertrykkelig i Norge, og miste to av tre kunder de siste ti årene?

Opels nye Astra stasjonsvogn er kanskje kompaktbilklassens beste stasjonsvogn. Foto: Foto: Øivind Skar/NTB Tema

Opel Insignia ble kåret til Årets bil i 2009. Dette er en OPC-variant

Opel Meriva, praktisk og innovativ.

Opel GTC

Selv om krisene sto i kø klarte Opel å holde på kundene i Europa. Det klarte de ikke i Norge, og Opel er i høst tre ganger så store i Europa som i Norge.

Så hva gikk galt?

Selv om Opel ofte ble mobbet som bilmerket for menn med hatt, solgte Opel godt og knivet jevnt med Ford om å være blant de største. Så stor var GM/Opel i Norge, at det gikk et eget jernbanespor til deres enorme importanlegg på Lillestrøm.

I fare

For rundt ett år siden var det alvorlig fare for at Opel skulle forsvinne i dragsuget da GM, verdens største bilprodusent, gikk utfor stupet og ned i et grovmasket og statsfinansiert sikkerhetsnett.

Det reddet sannsynligvis også Opel, som fortsatte under GM-paraplyen, mens Saab forsvant ut over sidelinjen.

Ikke rart at Opels forhandlere i Norge sikret seg flere bein og stå på, med salgssvikt for Opel som resultat. Og det er denne pine Opel lider under, der selskapet nå ligger på operasjonsbordet i et håp om å få lappet sammen imaget.

Ikke noe galt med bilene

For det er faktisk ikke noe i veien med Opels biler. Merket har sannsynligvis aldri hatt et så omfattende og spennende modellprogram.

Insignia høstet hjem tittelen Årets Bil i Europa, og Meriva framstår som den mest innovative kompakte flerbruksbilen ved å ha bakdører som slår bakover i kombinasjon med klassens mest fleksible interiør.

Lekker

Og Opel har Astra, kanskje kompaktklassens beste bil som nå også kommer i lekker stasjonsvognutgave.

Problemet er bare at Astra stasjonsvogn langt fra kommer til å bli klassens bestselger.

Til det har Opel skuslet bort mulighetene. Merket står ikke på folks handleliste, og var i oktober nede i beskjedne 2,9 prosent markedsandel, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag