Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Har over tusen venner

Gallerist Elisabeth Ramfjord har over 1300 venner på Facebook.
Gallerist Elisabeth Ramfjord har over 1300 venner på Facebook.
Elisabeth Ramfjord vet å benytte seg av de sosiale mediene. I forrige uke holdt hun foredrag om vår tids nye markedsføringskanaler.

ST. HANSHAUGEN: De sosiale mediene, ført an av Facebook, Youtube og Twitter, spiller en stadig større rolle for både medier og næringsdrivende.

Noen ligger et hestehode foran andre i bruken av de sosiale mediene - blant dem Galleri Ramfjord på St. Hanshaugen.

Foreleste for SAS

På nettopp Twitter skrev gallerist Elisabeth Ramfjord dette for en stund tilbake:

"forbereder foredrag for 150 SAS ansatte. Skal snakke om kunst & sosiale medier og alle de nye teknikkene i dagens kunstuttrykk....".

– Jeg holdt foredrag for SAS kunstforening. Brorparten av medlemmene var femti pluss, sier hun til Lokalavisen, da vi tok turen innom galleriet for en prat.

Elisabeth forteller at hun startet foredraget med å spørre hvor mange som hadde hørt om Galleri Ramfjord.

– Da var det mange som rakk hånden i været. Når jeg spurte hvor mange som var på Facebook, var det kun én som rakk opp hånden. Jeg tror dette også kan overføres til de større oslogalleriene: Mange drives av godt voksne menn, som åpenbart ikke ser verdien av det å være på nett i det hele tatt, sier hun.

Over tusen venner

Elisabeth vedgår at heller ikke hun så verdien av de sosiale mediene før hun selv havnet på Facebook.

– Vi oppdaterer hjemmesiden vår en-to ganger i uken - men utfordringen er å få folk til å besøke siden i utgangspunktet. På den måten er Facebook og Twitter helt gull, sier hun. – En annen fordel er at vi kan få direkte tilbakemelding fra de besøkende.

Med 1,5 millioner Facebook-brukere er Norge et av landene i verden med høyest brukerandel i forhold til folketall - i skrivende stund er 1 395 av dem venn med Galleri Ramfjord.

– Ekstremt effektivt

Galleriet oppdaterer hyppig på Facebook og Twitter, og har som et av få gallerier en egen ansatt for web.

I forkant av årets Rett på veggen-auksjon bestemte hun seg for å lage en veiledningsvideo for å gjøre nye besøkende kjent med auksjonssystemet.

– Det viste seg å være ekstremt effektivt; i løpet av auksjonsuken hadde 2000 mennesker sett videoen, og vi hadde over 10 000 treff på hjemmesiden, forteller Elisabeth.

I etterkant tok galleriet webtv-ideen til et nytt nivå: I anledning februarutstillingen med Kristian Evju publiserte galleriet fire kunstnersamtaler på Youtube, og lenket det opp til hjemmesiden.

Det neste leddet i den interaktive galleridriften blir å begynne å blogge, forteller Elisabeth.

– Jeg liker jo å tro at vi er litt innovative, og tør å tenke nytt. Via blogging kan vi ta kommunikasjonen med vårt publikum enda lengre, sier hun.

Førstkommende lørdag åpner Espen Eiborg utstilling i avdeling tre i Schwensens gate - og det er slettes ikke utenkelig at du kan få noen smakebiter fra utstillingen på Ramfjords hjemmeside allerede nå.

Vi er der også!

Vi i Lokalavisen ønsker slett ikke å være noe dårligere.

Besøk gjerne vår venneside på Facebook og/eller følg oss på Twitter

Delta i debatten! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Delta i debatten! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!