Har samme kjøreglede som en TT

Kjører godt og er mest funksjonell.

Kjører godt og er mest funksjonell. Foto: Alle foto: Øivind Skar

Sjekk hvilken bil som ble foretrukket fremfo Audi TT og Peugeot RCZ.

Audi TT, Peugeot RCZ og VW Scirocco.

Bred over bakhjulene og separat bagasjerom.

Originalen. Mest form, minst funksjon.

Stort bagasjerom og brukbart baksete.

Heller 4x4 enn rødt skinninteriør.

Lett å skitne til buksebeina når man skal ut av alle tre.

Scirocco, RCZ og TT.

Denne testen handler mest om bilglede. For det finnes knapt noen rasjonell grunn til å kjøpe Audi TT, Peugeot RCZ eller VW Scirocco.

Blir lagt merke til

Men bevares hvor kjedelig verden hadde vært om den kun besto av rasjonalitet. Derfor dukker stundom en og annen TT – eller dens konkurrenter – opp på asfalten.

Vi snakker altså om et overskuddsfenomen. Og la det med en gang være sagt:

Dette er kjøreglade biler som folk fortsatt snur seg etter på gaten. Dessuten krever de god fysikk, fordi du setter deg ned og nærmest kler kjøretøyet på deg.

De brede dørtersklene og den lave sittestillingen fører automatisk til skitne buksebein ved utstigning, og med unntak av Scirocco kan du glemme å bruke baksetet.

Audi TT

Oser av status, men ikke maskulinitet. Herrer som stiger ut av denne gjør det gjerne med silkeskjerf i halsen.

Men uansett hvordan den oppfattes av tilskuere, innehar Audi TT en helt spesiell posisjon i sportsbilmarkedet. Uten tvil har den stått modell for Peugeot RCZ, og uten suksess med TT ville VW neppe børstet støvet av Scirocco.

TT framstår fortsatt som kompromissløs og den beste kjøremaskinen av de tre. Glem baksetet, det øker kun bagasjeplassen.

Vår testbil med S-Line utstyr til 50.000 kroner inkluderte røde skinnseter og hvite interiørdetaljer. Vi hadde heller brukt pengene på firehjulsdrift.

Peugeot RCZ

Skinn på instrumentbordet gir premium bilfølelse, men hva har baksetet å gjøre i denne bilen? Og hvorfor tradisjonelt bagasjerom framfor stor bakluke?

Og hvor tok sportsbillyden veien? Denne bilen har ingen lyd i det hele tatt!

Det den har, er god styrefølelse og en vektbalanse som gjør den morsom å ratte. Men like morsom som TT er den ikke. Til gjengjeld koster RCZ 40.000 kroner mindre enn TT, og den er den eneste av de tre som kan trekke tilhenger (kun 500 kilo).

Bak rattet oppleves ikke RCZ like kompakt som TT på grunn av stor avstand til instrumentene. Forfra ser RCZ kul ut, bakfra minner den om en godt voksen og litt for matglad kvinne.

I likhet med TT gjør alt glasset bilen lett å lukeparkere.

VW Scirocco

Scirocco vinner testen på grunn av hyggelig pris i kombinasjon med bra funksjonalitet. Det stive karosseriet gjør at bilen kan kjøres knallhardt med en oppførsel og kjøreglede omtrent på nivå med TT. De gode setene gjorde raskt Scirocco til favoritten i testteamet.

I likhet med TT bygges også Scirocco over samme tekniske lest som VW Golf. Men i motsetning til TT kan Scirocco til nød fungere som familiebil for to.

Den har testens beste bagasjerom og er den eneste med et brukbart baksete.

To elementer trekker ned:

Null sikt på skrå bakover gjør bilen vanskelig å lukeparkere, og det forholdsvis hverdagslige interiøret (med unntak av sittekomforten) er ikke i nærheten av å matche TTs lekre indre.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.