*Nettavisen* Nyheter.

Har «trimmet» problemvei

a – Justert: Slik vil både trafikkavviklingen og den blågrønne korridoren langs Gaustadbekken bli best, mener gruppen bak det tidligere A2-alternativet. I det justerte forslaget er sikkerheten ivaretatt, mener de. Illustrasjon: Utlånt

– Denne veiløsningen i Gaustadbekkdalen bør alle kunne slutte seg til, sier Blindern vel.

Klikk på bildet for å forstørre.

Byutviklingskomiteen på befaring i Gaustadbekkdalen i høst. Komiteen likte ingen av forslagene de ble forelagt.

BLINDERN/ULLEVÅL: Dabyutviklingskomiteen utsatte behandlingen av veiløsningen gjennom det fremtidige universitetsområdet i Gaustadbekkdalen, som skal inneholde et topp moderne «Life Science»-senter, så Blindern vel sitt snitt til å finpusse på et gammelt forslag.

LES OGSÅ: Kamp om vei i Gaustadbekkdalen

Statsbyggs alternativ (B1), anbefalt av Byrådet, UiO, Plan- og bygningsetaten og Samferdselsetaten, foreslår området delt med en diagonal vei gjennom tomten, med en rundkjøring der den nye Trimveien treffer Problemveien i det sørvestre hjørnet.

Blindern vel, Bydel Nordre Aker, Bydel Vestre Aker, SINTEF, Forskningsparken, Norges forskningsråd og Oslo Elveforum har motsatt seg dette alternativet, og fisket fram det opprinnelige A-alternativet, nå kalt «Alternativ A – Justert».

– Vi ba dem som sto bak A-alternativet i 2005 (høringsrunde i 2008, journ.anm.) om å justere forslaget i henhold til den kritikken som kom mot det den gangen. Samferdselsetaten frarådet det blant annet på bakgrunn av krysset mellom den nye Trimveien, trikketraseen og Gaustadalleen, sier Unni Eriksen i Blindern vel.

I korte trekk foreslås det å legge veien på nordsiden av området, slik at trafikken i området samles mot Ringveien. Den kritiserte koblingen til Gaustadalleen, nedenfor trikkestoppet, fjernes og erstattes av en rundkjøring ved Gaustadalleen 5 (se kartet).


– Dette gir et mer helhetlig veisystem for alle virksomhetene i område og bedre utnyttelse av tomten. Det blå-grønne turveidraget i Gaustadbekkdalen blir bedre, og vil grense opp til den nye bebyggelsen, ikke mot en gjennomfartsvei, slik B1-alternativet foreslår, sier Eriksen.

– Vi mener dette forlaget oppfyller alle de kravene som er stilt til en veiløsning i området, og at man vanskelig kan motsette seg det slik det nå foreligger.

Byutviklingskomiteen behandler saken i sitt møte onsdag 15. september. Nab.no kommer tilbake med komiteens innstilling.

LES OGSÅ:
Bakgrunn:
Gir grønt lys til Universitetet og Frykter trafikkstøy ved utvidelse av universitetet

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.