*Nettavisen* Nyheter.

Hard smell for Ring 3-prosjektet

Ring 3 mellom Sinsen og Økern blir 500 millioner kroner dyrere enn forventet. Bygging av Løren- og Økerntunnelene blir trolig forsinket.

ØKERN: Ifølge Stein Fyksen, prosjektleder i prosjekt Øst i Statens veivesen, er det i hovedsak tre ting som har gått galt.
Vi har et strammere anleggsmarked som til de grader har slått inn her.
For det andre er det noen innsatsfaktorer som har økt kraftig siden vi laget overslaget. For det tredje er fjellkvaliteten dårligere enn vi regnet med. Vi må derfor injisere mer tetningsmasse for å unngå lekkasjer, sier han til Lokalavisen Groruddalen. Det kan spøke for anleggsstarten som var planlagt til mai 2006.

Må gå ny runde

Veivesenet må nå gå nye runder med politikerne for å finne en løsning på det finansielle problemet som er oppstått. Prosjektet var beregnet til å koste 1,7 milliarder da det ble presentert for samferdselsdepartementet i 2004. Siden da har prisen økt med 500 millioner kroner. Ifølge Fyksen er det prisøkning på stål og sement som står for noe av prisøkningen. Årsaken til at dette rammer Økern-Sinsen spesielt, er at det er forholdsvis mye sprenging som må til. Svært mye av arbeidet består i betongkonstruksjoner på parsellen. En annen faktor er at det har vært forholdsvis liten interesse fra entrepenørhold sammenlignet med andre steder.
Det er kun tre som har regnet på hva det vil koste. Skanska, Veidekke og NCC. Det slår igjen ut på pris når du får liten konkurranse, opplyser Fyksen.
En annen fordyrende faktor er at omleggingen av høyspentkabler ble 75 millioner dyrere enn først beregnet. Totalt sett er dermed prislappen 25 prosent høyere enn da man først dro fram kalkulatoren.
Ble prosjektet priset for lavt for å gjøre det mer spiselig for bevilgende myndigheter?
Den spiser jeg ikke. Det er aldri morsomt å komme ut med en så stor prisøkning som her, svarer prosjektlederen.

Forsinket?

Ombyggingen av ring 3 i området Ulven-Sinsen er høyt prioritert av Oslo kommune og Statens vegvesen. Den er første skritt mot fremtidig avlastning av Trondheimsveien, noe som vil bidra til utvikling av Groruddalen og gi økte miljøgevinster, ifølge Fyksen. Etter planen skal alt stå ferdig i 2011.
Vi jobber veldig intenst for å unngå forsinkelser. Men det kan hende at andre prosjekter i Osloregionen kommer senere enn de ellers ville ha gjort, sier han.
Ombyggingen av ring 3 er finansiert av Oslopakke 1, en veifinansieringsordning som avsluttes 31.12 2007. Bompenger har finansiert byggestarten i fjor, arbeidene i år og til neste år.
I 2008 og frem mot 2011 vil vi trenge mer penger, opplyser Fyksen.
Vi må finne en løsning på dette i løpet av våren, avrunder prosjektlederen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.