*Nettavisen* Nyheter.

Hardtslående motsetninger

Denne måneden kan du oppleve pop-art av høy klasse på galleri Pingvin i Møllergata. Italienske Silvia Papas fyller i sin utstilling "Rapport fra 2006" galleriets annen etasje med 30 hardtslående akrylmalerier.

Sentrum: Tema er forbrukerkulturen, og motivene er hentet fra urbane miljøer, for en stor del hentet fra New York hvor hun tilbringer mye tid og til vanlig stiller ut sine bilder, men også massemedia. I forhold til mer opprinnelige pop-kunstnere i England og USA i etterkrigstiden, tar hun på sitt eget vis det hele et skritt lenger. Fascinasjon av forbrukersamfunnet er tildels avløst av en kjølig ambivalens med sterke ironiske undertoner, og i tråd med hennes utspring i italiensk tradisjon er hun også mer figurativ.

Motsetninger

Og for å uttrykke dette maler hun kvinner. For nettopp kvinnen er kanskje den som er i sterkest endring og en større eksponent for kommersialisme, forteller Silvia Papas.
I bildene framstår kvinnene i sterke farger mot nøytrale bakgrunner i grånyanser. De røyker sigaretter og nyter alkohol, er moteriktig velkledd, men er neppe særlig lykkelige. Til det virker de rett og slett for lite tilstedeværende. Og i kombinasjon med sterke påmalte advarsler mot alkohol og sigarettrøyking kan man spore en motsetning i deres indre såvel som i kulturen de har eller kanskje nettopp ikke har sin tilhørighet i, understreket av kontrasten mot den kjølige bakgrunnen.

Fascinert av forvirring

I ett av Papas bilder, "Capitalism", framstår en smekker kvinne på en reklameplakat. En ynkelig mannsskikkelse sitter sammenkrøket i forgrunnen. På veggen er ordene "communism", "socialism" og "fascism" påmalt og ekset ut, og under plakaten er det påmalt "capitalism?". Man kjenner motsetningen mellom velstand og forfall stikke dypt.
Silvia Papas betror Østkantavisa at hennes fascinasjon av storbykulturens forvirring er stor. Hun tilstreber å være internasjonal, både i sitt uttrykk såvel som tilstedeværelse.

Monokromatisk stil

Silvia Papas er selv kvinne, og dermed også selv en del av motsetningene i hennes kunstneriske uttrykk. Hun er født i Conegliano i Italia i 1969 og utdannet ved universitetet i Padova hvor hun fremdeles er bosatt. I kontrast til hennes hardtslående bilder virker hun til å begynne med påfallende sjenert. Etter hvert forstår man at hun selv har mye til felles med den åpne og direkte stilen i hennes bilder.
Hun understreker selv betydningen av å nå fram, og liker godt å arbeide i stort format. Hennes monokromatiske stil har med tiden inspirert mange andre unge italienske kunstnere. Hun forteller at hun tidligere kun arbeidet i grått. I disse nyere bildene inngår også sterk rød som et viktig element, men også tidvis andre dusere toner i gult og grønt, i en teknikk hvor hun kombinerer både maling, airbrush og pensel.

Vil vokse

De siste årene har Silvia Papas blitt et fast årlig innslag på Galleri Pingvin, som er hennes nordiske representant. Innehaver Bjørn A. Mathisen forteller at de i sin tid ble introdusert for Papas gjennom den velkjente russiske kunstneren Ekatherina S.
Mathisen er selv overbevist om at Papas med tiden selv vil bli en kunstner av svært stor format. Maleriene på denne salgsutstillingen, som er priset fra 16 til 66 tusen kroner, er i følge sjefspingvinen, som han ynder å kalle seg, betydelig underpriset.
Her selger vi nok ut alt, sier han bestemt til Østkantavisa.
Utstillingen henger fram til 23. mars.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.