RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hater høylytte reisende


Det er ikke alltid like lett å komme seg av t-banen når andre presser seg på. Nå oppfordrer Ruter til å vise hensyn for andre reisende.
Det er ikke alltid like lett å komme seg av t-banen når andre presser seg på. Nå oppfordrer Ruter til å vise hensyn for andre reisende. Foto: FOTO: Anita Bakk Henriksen
På toppen av irritasjonsskalaen over hva nordmenn foretar seg på t-banen ligger høylytt mobilbruk. Nå vil Oslo-borgere ha innført stillevogner.

OSLO: – Det er vanvittig irriterende med høylytte folk på buss og bane, sier Fredrik Magelesen.

Han reiser kollektivt nesten hver eneste dag, og er lei av den generelle dårlig oppførselen til mange reisende.

– Jeg kunne vært med på den ideen med stillevogn, hadde definitivt satt meg på den vognen på morgenen, sier han og tipser om at dte å ha musikk i ørene fungerer godt når han vil blokke ut andre reisende.

Lite hensyn

DittOslo treffer også kollektivreisende Harald Breievne på Stortinget stasjon i Oslo. Han har også sett seg mektig lei av den uhemmede mobilbruken på banen.

– Det hadde absolutt vært en super idè i dette med stillevogner, sier Breievne som reiser kollektiv mange ganger om dagen.

Skilsmisseoppgjør

Harald er overrasket over hva slags samtaler folk tør å ha på buss og t-bane.

Vi trenger da ikke å vite alle detaljene om andre menneskers liv. Jeg har til og med sittet og hørt på en mann som hadde skilsmisseoppgjør med kona, sier han og forteller at han konfronterte mannen med dette etterpå, som naturlig nok ble veldig flau.

– Han var vel i den tro at ingen kunne høre han, sier Breievne.

Ikke gjennomførbart

Ruter derimot tror ikke det lar seg gjøre å innføre slik vogner.

– Det funker sikkert fint for NSB som kjører lengre strekninger, men for oss er det ikke gjenomførbart. Med så stor hyppighet av folk av og på lar det seg rett og slett ikke gjøres hvis man tenker praktisk på det, sier informasjonsrådgiver i Ruter AS, Gro Janborg.

Kampanjen til Ruter kommer nå etter flere hendvendelser fra reisende, og det handler om å skape en bevisstgjøring.

– Dette er ikke en pekefinger, men en oppfordring til alle reisende om å ta hensyn til andre mennesker når de ferdes i det offentlige rom, avslutter Janborg.

Hva synes DU er mest irriterende, si din mening i kommentarfeltet!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere