RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Havnepromenaden – byens nye oppholdsrom


Utenfor Havnelageret er en del av promenaden ferdigstilt, og er allerede blitt et populært sted for fiskere, skatere og andre «promenerende».
Utenfor Havnelageret er en del av promenaden ferdigstilt, og er allerede blitt et populært sted for fiskere, skatere og andre «promenerende». Foto: Foto: Eirik Eide
Etter å ha vært preget av skipsbygging, industri og containere er Oslos kystlinje nå i ferd med å bli et av byens mest populære oppholdsrom.

FJORDBYEN: Denne uken ble den såkalte prinsipp- og strategiplanen for Havnepromenaden oversendt politikerne for behandling. Selv om dette er en relativt overordnet plan, gir den likevel en ganske detaljert pekepinn på hvordan møtet mellom by og fjord vil kunne bli om noen år.

Havnepromenaden har vært en viktig del av Fjordby-prosjektet helt siden planene ble vedtatt for over ti år siden. Målet er å forbinde det urbane med fjorden og skape attraktive aktivitets- og oppholdsrom langs vannkanten.

Selve promenaden blir 9 km. lang, og strekker seg fra Frognerkilen i vest til Grønlia i øst, der hvor containerhavnen ligger. Det skal bli en helhetlig strekning med god skilting og gjenkjennbare elementer hele veien. Likevel foreslås det å gi de ulike delstrekningene sine særegenheter.

Allerede ferdig

Noen strekninger er mer eller mindre ferdige allerede. Tjuvholmen har fått sine bryggekanter og parkområder – og er snart ferdig utbygd ellers også – og utenfor Havnelageret ble promenaden langs Langkaigaten ferdigstilt i fjor vår.

Der har Bjørvika Infrastruktur bygget en langstrakt park med gress, siv, trær og skatepark. Lyssettingen gir fine mønstre på bakken og promenaden er en populær oase for lunsjende og andre som vil komme seg litt vekk fra støv og støy lenger inn i vika.

Aker Brygge og Rådhusplassen blir liggende omtrent som de er, men også her foreslås det tiltak for å knytte dem mer sammen med resten av promenaden. I planene ønsker man blant annet å etablere flere publikumstilbud ytterst på bryggene og utstikkerne.

På Sørenga er en liten fjerdedel av promenaden ferdig, på vestsiden av utstikkeren. Dette blir i stor grad et sted for mat og hygge. Promenaden Mat & Vinhus og kaffebaren Evita har holdt til her en stund, og flere kommer snart til. Resten av bryggekanten settes i stand etter hvert som bebyggelsen ferdigstilles, det vil si rundt 2016.

Frognerstranda

Inneklemt mellom E18 og småbåthavna i Frognerkilen ligger det allerede en ”promenade”. Den brukes imidlertid stort sett bare som transportetappe ut til Bygdøy og er ikke nødvendigvis et sted man nyter en stille ettermiddag.

Arkitektkontorene White og Rodeo har i sin plan foreslått bedre støyskjerming mot motorveien, slik at det blir mer attraktivt å oppholde seg der. I tillegg ønsker de å senke bryggen helt ned til vannkanten og gjøre dagens sykkel- og gangtrasé om til kun sykkelvei og heller la fotgjengerne gå langs vannet.

Det foreslås også flere ”grønne broer” over E18 til Skillebekk for å styrke bydelens kontakt med sjøen.

Akershuskaia

Akershuskaia er historisk på mange måter, både med tanke på havneaktivitet og festningen like bak. Planen foreslår å gjøre dette til en stille sone, et sted med lavt tempo. Mye av asfalten skal erstattes med gress og lave buskvekster, og installasjoner skal minne om stedets historie.

Strekningen kan bli en langstrakt park og gi god kontakt med vannet. Av de mer ”spektakulære” forslagene er ideen om å arrangere byens største St. Hans-bål her hver sommer. Det lukter allerede svidde pølser lang vei…

Om vinteren vil kanskje en offentlig sauna være stedet folk farter til, og på veien ut vil permanente fakler lyse opp og forsterke følelsen av middelalder langs festningsmuren.

Bjørvika

Rundt odden og inn i Bjørvika vil de syv allmenningene bli en viktig del av Havnepromenaden. Området har og vil få flere ikonbygg, og i planen foreslås det å bruke disse til å skape enda mer liv på gaten, blant annet bokutsalg og arrangementer i regi av Deichmanske bibliotek.

På sørsiden av Operaen, der hvor parkeringsplassen ligger i dag, skal det bygges en bystrand som blir en viktig del av promenaden. Her ønsker man også å legge til rette for både kajakkutleie, seiling og andre vannaktiviteter.

Fortsatt gjenstår det meste av utbyggingen i Bjørvika. Planene for Bispevika er til politisk behandling og i dem ligger en massiv utbygging av boliger og næring som vil bli en naturlig del av promenaden.

Broer vil krysse kanaler og eleveutløp, og brygger danner gangveien for alle som ferdes i området – året rundt. Kanskje får området kallenavnet «Bistrovika»? Forslaget er i hvert fall å legge til rette for små bevertningssteder hvor man kan nyte kveldssolen over festningen.

Et av de mer kontroversielle forslagene er å lage en permanent bro fra Sukkerbiten («øya» sør for Operaen) til Sørenga. Her ligger i dag en flytebro, men dersom man skal kunne seile inn i Bispevika kan man ikke ha noen stengsler her. Sørengas beboere hadde jublet om det ble en realitet, men det er gjenstår å se om politikerne er like begeistret.

Planer frem til 2030

Den som venter at planene skal gjennomføres i morgen, blir nok skuffet. Det er mange forutsetninger som må oppfylles før detaljene er på plass, og mange byggeprosjekter skal koordineres.

I forslaget foreslås det derfor mange midlertidige løsninger som kan gjennomføres de nærmeste årene, inntil man har bestemt seg for mer permanente løsninger. Ulike «test beds» med forskjellige tilbud som fiskestangutleie og sykkelverksted m.m. skal gi en pekepinn på hvilke aktiviteter som er attraktive for folk å benytte seg av.

Arkitektene i White og Rodeo håper at vi skal se noen resultater allerede sommeren 2015. En ferdig havnepromenade ligger imidlertid minst ti-femten år frem i tid.

I mellomtiden får vi bare følge med på utbyggingen og glede oss over de små skrittene som tas på veien mot den ferdige Fjordbyen.

Les om denne spalten: Følger Fjordbyens utvikling

 

Tidligere artikler i serien «I forandring»:

Kommer trikken snart?

Deichmans nye hjem

Dansker bygger «foss» i Bjørvika

Dronning Eufemias gate – snart halvveis

Næring og liv på Sørenga

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere