RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hektisk påskerute i solfylte oslogater


Mads Wam Schneider trives godt når han styrer trikken inn på Aker Brygge og møter folkelivet i Oslo.
Mads Wam Schneider trives godt når han styrer trikken inn på Aker Brygge og møter folkelivet i Oslo. Foto: FOTO: MAGNE MELLEM ENOKSEN
Trikken frakter turister og oslofolk gjennom byen i påska. Vi ble med på tur.

OSLO: Etter en stille formiddag, begynner passasjermengden å ta seg opp på vogn 105, som akkurat nå er på vei langs Schweigaards gate mot Jernbanetorget på linje 19.

Mads Wam Schneider manøvrerer det 32 tonn tunge vognsettet med stø hånd. Han runder i disse dager tre år som trikkefører i Oslo.

Klikk deg gjennom bildeserie fra turen øverst i artikkelen!

Trikken er av den gamle typen, den som stort sett brukes på linje 11, 12 og 19. Og nå er vi på Oslos eldste trikketrasé, over Briskeby mellom Solli og Bogstadveien. Skinnene slynger seg mellom bygårder og gamle villaer. Og statsministerboligen til Jens Stoltenberg.

– Dette er linjenettets krappeste kurve – innersporet i svingen her, sier Mads når han svinger til venstre opp Riddervolds gate utenfor hos Jens.

De nye trikkene kan ikke kjøre over Briskeby, fordi de ikke takler svingen. Derfor går bare de gamle vognsettene her.

På samme måte vil du aldri få se en gammel trikk kjøre til Rikshospitalet, for her finnes ingen vendesløyfe. De gamle har bare førerhus i den ene enden, og derfor snur de på John Colletts plass.

Se video fra trikketuren her:  (artikkelen fortsetter under videoen)

Omtrent slik oppleves turen helt foran i trikken. Videoen er riktignok på dobbel hastighet i forhold til virkeligheten.

Pause i sola

I Bogstadveien konstaterer Mads at han kom inn for 11-trikken fra Kjelsås i sporet. Han nikker fornøyd. Det er i den rekkefølgen trikkene skal kjøre videre fra Majorstuen også.

I Majorstukrysset har trikkefører Mads god tid. Han kjører helt fram og stiller sporvekselen klar til trikken som kommer etter.

– Nå blir neste fører fornøyd, smiler Mads, før han unner seg fem minutters pause i sola.

Les også: Ung student tjente 67.000 kroner på trikketur

Noen turister tar bilder av seg selv i Majorstukrysset, og Mads nikker fornøyd når de velger trikken som bakgrunn på bilde nummer to.

HÅNDKRAFT:
Mads må fikse sporvekselen manuelt på Majorstuen.

Favorittlinje 12

Når vi kjører videre, er trikken blitt linje 12 mot Kjelsås.

Mads Wam Schneider liker seg på linje 12, særlig når han kommer ned til Aker Brygge. Her er det fullt av både oslofolk og turister på solfylte sommerdager. Trikken glir majestetisk over Rådhusplassen, før den fortsetter ned mot Jernbanetorget.

– Dette krysset kaller vi for nullpunktet. Det er sentrum av hele trikkenettet, sier Mads når vi venter på kjøresignal utenfor Oslo City.

Trikken fortsetter opp mot Kjelsås. Mads smiler tilfreds når prioriteringssystemet for trikk slår inn i lyskrysset ovenfor Sandaker senter. Bilene får rødt lys, mens han kan kjøre rett gjennom krysset.

Så må han tute på en gutt med skateboard, som sitter på fortauskanten med beina faretruende nær trikkeskinnene.

Det er viktig med fullt fokus på kjøringen. Og det blir lettere når Mads slipper å drive butikk samtidig. Nå kjøper de fleste billett på forhånd. I løpet av vår første time om bord, er det bare to som kjøper billett av Mads.

Begge får en hyggelig anbefaling om at det er penger å spare hvis de går i kiosken neste gang.

Farlig holdeplass

På Kjelsås er det endestasjon, snuplass og tid til en liten pause. En kjapp gjennomgang av trikken, deretter avreise igjen.

150 meter borti gata ligger Kjelsåsalleen. Trolig den korteste avstanden mellom to trikkeholdeplasser i Oslo.

– Begge har sin funksjon. Kjelsås er endestasjonen, mens Kjelsåsalleen er et sted det er en del folk, forklarer Mads.

Da er han mer kritisk til holdeplassene lenger nede i Grefsenveien. Veien er bred, så bilene kan passere på utsiden av trikkene. Det kan være farlig når folk går av og på trikken.

– Nå er jeg spent på om den bilen bremser ned nok, sier Mads med et oppmerksomt blikk i speilet, når han har åpnet dørene på Disen.

Men bilen farer forbi rett bak hælene på to passasjerer som har gått inn på trikken. Mads er kjapt utenfor døra og gir bilisten en advarsel.

– Det skal lages tryggere holdeplasser her, forsikrer Mads til de to overraskede passasjerene.

ARBEIDSPLASSEN:
Som trikkefører har du mye å holde styr på.

Paradegate

Minutter senere er vi i Thorvald Meyers gate på Grünerløkka. Mads kaller dette trikkens paradegate, det er alltid mye folk langs veien.

Trikken blir litt forsinket av en bil som ikke finner veien mellom fotgjengerne inn en sidegate.

– Det burde vært bilfritt her, med sykkelveier og brede fortau på begge sider av veien. Gateparkeringen tar opp stor plass, og gjør at trikken må stå i kø bak biler, sier Mads oppgitt.

Les også: Sporvognsklubben vil bytte ut alle Oslos trikker

Vi er nede på nullpunktet igjen. Den elektroniske sporvekselen har ikke slått inn, og Mads må ut og gjøre det på gamlemåten – raskt og effektivt.

– Det er kjedelig om man mister det grønne lyset der og må vente på neste, sier Mads, vel vitende om at han er et par minutter forsinket.

Turisttransport

Den stille formiddagen har nemlig utviklet seg til en hektisk ettermiddag. Folk skal ut i sola, og da særlig med linje 12 til Aker Brygge og Vigelandsparken.

Mads henter fram noen tyske gloser og hjelper turistene som skal til Akershus festning, med å komme av på riktig sted.

På Aker Brygge begynner det å bli fullt inne på trikken, og Mads må be pent om at folk trekker tettere sammen for å gi plass til barnevogner.

En bussjåfør fra vestlandet må skuffet innse at det ikke er gratis kjøring for kolleger innen kollektivtransportbransjen, men Mads har et godt råd, som han deler med passasjerene over høyttaleren:

– Jeg minner om familierabatten. Nå kommer fem helligdager på rad, der man kan ta med fire barn gratis på voksenbilletten.

Ved Frognerparken er det uansett sitteplass til alle igjen. Den fulle trikken tømmes nesten helt, og Mads tar fatt på innspurten mot Majorstuen, der han allerede skulle ha vært i gang med linje 11 mot sentrum.

FOLKSOMT:
Vigelandsparken er en travel holdeplass om sommeren.

Rolig igjen

Butikkene i Bogstadveien er stengt, så gata er roligere enn vanlig. Mads slipper å stå i kø bak bilene og unngår nye forsinkelser, der han styrer strake veien mot sentrum.

– Det er flere som tar linje 11 enn linje 19 denne veien. Mange vil rett til sentrum, sier Mads når han ser 19-traseen gå inn til høyre.

Han stiller inn sporvekselen med en knapp og krysser sakte Holtegata ned mot Homansbyen.

Fartsgrensen er 15 kilometer i timen over alle sporveksler, men på det raskeste går trikken helt opp i 70.

– De raskeste strekkene er på Ekebergbanen, for eksempel opp mot Sjømannsskolen, forteller Mads.

Før han kan ta fatt på høyfartsbakken opp til vaktskiftet på Holtet, venter imidlertid en ny runde om Kjelsås og Majorstuen.

For vår del er turen over. Vi hopper av på Stortorvet og ser trikken slynge seg nedover mot nullpunktet igjen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere