*Nettavisen* Nyheter.

Hellerud viser vei

 

LEDER, 4/6-2009:

Tendensen med at stadig flere elever dropper ut videregående skole er foruroligende. I følge ferske tall fra Statistisk Sentralbyrå er det nå så mange som 1 av 3 elever som hopper av før de har fullført sin videregående utdanning. Når en vet hvilket handikap dette vil være i et arbeidsmarked som er stadig mer kunnskapsorientert, er det all grunn til å se på hva som kan gjøres.

De som ønsker tips for hvordan en skal få elevene til å trives kan blant annet ta turen til Hellerud videreående skole. Der er ikke frafallet i nærheten av landssnittet, og de elevene Lokalavisen snakket med var strålende fornøyd med tingenes tilstand. - Alle er motivert til å jobbe videre her. Byggfag passer bra for de som ønsker praktisk arbeid og et avslappet skolemiljø, sier Marlon Wayne Hylton, 16 år og elev ved skolen.

Det er viktig at en ikke setter likhetstegn mellom avslappet læringsmiljø og slapt læringsmiljø. For hensikten med en utdanning er jo at de som tar den er i stand til å nyttiggjøre seg lærdommen i praktisk yrkesutøvelse eller høyere utdanning. Når en da velger å legge opp dette med praktisk opplæring i relasjon med teoretiske fag, så viser praksis at flere henger med underveis.

Kompetente lærere og et godt miljø blant de som er ansatte ved skolen og blant elevene er viktige faktorer for et godt læringsmiljø. Her skiller ikke skolelivet seg fra arbeidslivet. En kan selvsagt også stille spørsmål ved om det er noe galt med holdningene og ballasten en får med seg inn i videregående fra foreldre og grunnskole når det er så lett å bare droppe ut fra det som skal forberede deg på lønnet arbeid i voksenlivet. Forskning viser da også at foreldres invlvering er viktig for om de unge velger å stå løpet ut eller ikke. Skal en slik involvering være troverdig å ha sin virkning på eleven, kan ikke interessen for podens skolegang starte i videregående skole.

For noen av de som dropper ut er det relevant å spørre seg om de er for lite vant til å møte krav tidligere og at møtet med den videregående skolen blir for tøff. Men elever er forskjellige, så det er greitt å erkjenne at heller ikke den norske skolemodellen passer til alle. Da er det bra noen tar grep for å tilpasse skolen til elevene.

LES ARTIKKELEN: Ingen dropper ut

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.