RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her åpner nok en døgnåpen kiosk


Hotel Gyldenløves første etasje går fra å være restaurant til å bli Deli de Luca.
Hotel Gyldenløves første etasje går fra å være restaurant til å bli Deli de Luca.
De åpner sin 22.butikk i Oslo, i Bogstadveien om noen måneder. Men kiosk-kjeden vil ikke være med på at de skaper et ensartet bybilde. Diskuter saken her

Sted: Etter hva Lokalavisen erfarer er det nå bestemt at kiosk-kjeden Deli de Luca skal åpne sin 28 butikk i første etasje i Hotel Gyldenløve i Bogstadveien 20. Thon Eiendom bekrefter overfor Lokalavisen at leiekontrakten er et faktum.

Lokalene var egentlig leid ut til Coca cola international. Disse hadde en leiekontrakt på 10 år. Konseptet de hadde på denne adressen opphørte, og de måtte finne noen til å overta leiekontrakten. Det er det Deli de Luca som har gjort, opplyser direktør i eiendomsdivisjonen i i Thon Eiendom, Trond Harald Bjerke.

Noen betenkeligheter ved å leie ut lokalene til en døgnåpen kiosk?

Ingen. Vi kjenner Norgesgruppen (som eier omlag 60 prosent av Deli de Luca journ anmerk.) som en seriøs leietaker, sier Bjerke.

Heller ikke Nanna Ulfsten, som er direktør i Hotel Gyldenløve har noe i mot at lokalene leies ut til en døgnåpen kiosk.

Det siste vi trenger

Urbanist og byboer Erling Fossen er forbanna over nyheten.

Det siste Majorstuen trenger er en ny Deli de Luca butikk, sier han til Lokalavisen. Da sentrum fikk den første, syntes jeg det var fantastisk, ved den andre ble jeg litt irritert. Når de nå har etablert seg over alt, burde folk reagere med å bli rasende.

Fortrenger andre

Deli De Luca og gutta i 7-11 bruker byens gatehjørner som sin kamparena for sin private fight. Alle store byer opplever en ensretting i de mest attraktive områdene. Dette er veldig enkel logikk, kjeder kan betale mer enn enkeltstående butikker. Kjeder som Deli de Luca fortrenger andre tilbud. Mangfold blir til enfold.

Det er daglig leder i Deli de Luca svært uenig i.

Vi driver ikke kjedifisering. Dersom man mener vi er med på å gjøre byen mer ensartet har man ikke kunnskap om hva vi driver med, sier Adriano Capoferro til Lokalavisen.

Mettet marked

Pål Reinung har vært næringsdrivende i Bogstadveien siden 1978. Han er daglig leder i Hegdehaugen Jernvare, som har ligget i Bogstadveien siden 1916.

Bogstadveien må ha noen kjeder også, men vi skal først og fremst ha små spesialforretninger.

Frykter du at nå med Bogstadveiens storkiosk nummer elleve, at veien blir en kjedegate?

Nei, det gjør jeg ikke. Men på den annen side. Jeg stiller meg undrende om ikke markedet for denne type varer er mettet nå, sier han.



Se også leserinnlegg på side 16.

Mangfold blir

til enfold

Erling Fossen, urbainst

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere