*Nettavisen* Nyheter.

Her blir det buss for t-bane i ett år

OPPGRADERES: Oppsal stasjon er én av fem lokale t-banestasjoner som får en «ansiktsløftning» når linje 3 skal oppgraderes neste år. Arkivfoto: Nina Schyberg Olsen

Våren 2015 starter oppgraderingen av Østensjøbanen mellom Hellerud og Bogerud. Det betyr 11 måneder med buss for t-bane.

ØSTENSJØ: Den 7. april 2015 starter etter planen rehabiliteringen av t-banelinje 3, også kalt Østensjøbanen.

Fem stasjoner

T-banestrekningen mellom Hellerud og Bogerud skal få en etterlengtet oppussing av skinnegangen.

Stasjonene på Godlia, Skøyenåsen, Oppsal, Ulsrud og Bøler skal også oppgraderes.

– Vi skal bygge om alt, både stasjoner, skinner, strøm og fundamentering under skinnene. Dette blir en total oppgradering. Etterpå blir det veldig bra, sier kommunikasjonssjef Cato Asperud i Sporveien.

LES OGSÅ: Sæter stasjon er forsinket

Buss for bane

Arbeidene er beregnet ferdig til mars 2016.

I byggeperioden blir det buss for t-bane helt ut til Mortensrud, selv om strekningen Bogerud-Mortensrud ikke omfattes av rehabiliteringen.

– Det blir en god periode med buss, men det er nødvendig ved så omfattende arbeider. Vi legger opp til et bra busstilbud for passasjerene så vi kan jobbe kontinuerlig med t-banen, sier Asperud.

LES OGSÅ: Kan få trikk i tunnel på Ekebergbanen

Bedre tilbud

Når alt er ferdig kan passasjerene glede seg over nyoppussede stasjoner og et bedre tilbud.

– Målet er å styrke tilbudet, sier Asperud. Han antyder syv og halvt minutt mellom avgangene.

– Østensjøbanen gjenåpnes samtidig som nye Lørenbanen. Det gir oss flere muligheter og fleksibilitet, siden kapasiteten i t-banetunnelen i sentrum er sprengt. Vi må se hvordan vi kan styrke tilbudet smartest mulig, sier Asperud.

LES OGSÅ: I gang med trafikktiltakene på Abildsø

Flere stasjonsinnganger

Østensjø bydelsutvalg har nylig bedt Sporveien åpne opp tilgjengeligheten til t-banestasjonene med flere innganger, etter innspill fra SV.

Kommunikasjonssjefen i Sporveien sier at innspillene fra bydelen tas med i betraktningen når de nå utarbeider detaljene.

– Målet er å legge best mulig til rette innenfor de mulighetene vi har. Det blir universell utforming, og vi ser også på muligheten for flere innganger, sier Asperud.

LES OGSÅ: Vil ikke endre busstrasé på Ryen

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.