RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her blir det fartskontroller

Trondheimsveien ved Kalbakken er Groruddalens ulykkesvei nummer en. Nå vil Stovner politistasjon gjøre noe med det.

Trondheimsveien: Avkjøringen fra riksvei 4 ved Kalbakken er en av de farligste strekningene i Groruddalen. Tallene for 2003 viser at det har skjedd 16 ulykker med personskader på den korte strekningen. Den skarpe svingen over broen like ved Kalbakken senteret ligger i skyggen store deler av dagen og er det første stedet der det blir isete. Har opplever mange bilister ubehageligheter.
- I tillegg til ulykkene som er registrert er det ekstremt mange nestenulykker og kollisjoner uten personskade. Det vil vi ha slutt på, sier trafikkansvarlig ved Stovner politistasjon Stig Thonsjø.
Den skarpe svingen har gjort at mange bilister som kommer inn litt for fort mister lett kontroll over bilen og får skrens. Heldigvis for mange som opplever dette er kjørebanene fysisk delt her slik at det ikke skjer møteulykker. Møteulykker resulterer i store skader på menneskene som er involvert. Sjansen for å omkomme økes betraktelig i forhold til andre ulykker. Likevel er de skadene trafikantene pådrar seg her ikke å se bort fra. Det samme gjelder materielle skader.
Det er bare flaks for mange som opplever skrens på bilen her at det ikke skjer alvorligere ulykker. Materielle skader på biler her er ikke å se bort fra og en skrens på veien er en tøff opplevelse for de aller fleste og det vil vi ha slutt på.
Forlenger 60 sonen?
I perioden fra 1. november til 10. april 2005 ble det innført miljøfartsgrense på strekningen fra Sinsenkrysset til Grorud. Det bidro til at mange bilister velger bort denne strekningen. Men det er kun en måned igjen før fartsgrensen kommer tilbake til 80 kilometer i timen. Da frykter politiet at også antall ulykker kommer til å stige.
- Det skjer også om sommeren at det er våt og vanskelig føre med dårlig sikt. Selv om det skjer mange ulykker her på vintertid er det ingen selvfølge at det er kun da, sier Thonsjø.
Blant tiltak som trafikkpolitiet på Stovner har vurdert i forhold til denne strekningen er det også forlengelse av 60 sonen.
Det er 60- sone helt fram til bomstasjonen i sørgående felt. Når miljøfartsgrense blir tatt bort i april vurderer vi å be veimyndighetene å forlenge denne sonen slik at den omfatter også den skarpe svingen ved Kalbakken, sier Thonsjø.
I tillegg til dette ønsker politiet å se på muligheter for å gjøre denne strekningen sikrere for bilister ved å endre kurvatur på svingen.
Det er mye som kan gjøres for å minske antall ulykker og nestenulykker. Blant annet kan vegmyndighetene sikre denne delen av veien ved å endre kurvatur og gjøre svingen litt mindre brått. Det har vist gode resultater andre steder.
Mer synelig politi
Politet kommer også til å være mer å se av på Trondheimsveien. Det er mange trafikkontroll i vente på våren.
- Grunn til det er at vi ønsker å få bilistene til ta til fornuft og ikke kjøre for fort. Derfor kommer politiet til å bli godt synelig i veien, sier Thonsjø.
Han forteller at politiet kommer oftere til å foreta fartskontroller med laser på denne strekningen. En politibil skal plasseres mot trafikk ved bussholdeplassen før avkjøring til Kalbakken nordfra. Hensikten med dette er i følge Thonsjø å øke bevisshet hos bilistene.
Det er mange som har fått det for seg at fartskontroller dreier seg om det å drive inn penger i statskassa. Det er ikke tilfelle. Vi foretar disse kontrollene for bilistenes egen sikkerhet, sier han.
Det er bestemt at politibilene som kommer til å foreta fartsmålingene kommer til å være godt synelige.
Tiltakene for å senke antall ulykker på Trondheimsveien blir et felles prosjekt der alle etater ved Stovner politistasjon kommer til å samarbeide.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere