RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her blir det trafikkaos neste uke

Nå kan du legge søndagsturen til Bjørvikas nye paradegate. Førstkommende søndag åpner resten av Dronning Eufemias gate for trafikk.
Nå kan du legge søndagsturen til Bjørvikas nye paradegate. Førstkommende søndag åpner resten av Dronning Eufemias gate for trafikk. Foto: Hege Bjørnsdatter Braaten
Siste rest av paradegaten i Bjørvika åpner søndag. Å sette bilen hjemme, er Vegvesenets beste tips.

BJØRVIKA: 2. november åpner siste del av Dronning Eufemias gate, som er hovedgata gjennom Bjørvika.

Etter omleggingen vil gata være åpen i hele sin lengde. Samtidig åpner den siste, nordre delen av Langkaigata, slik at de to gatene kan kobles sammen.

Ruters bybusser vil fra dette tidspunktet kjøre Dronning Eufemias gate helt til Langkaigata, og ta i bruk det nye stoppestedet foran Tollboden, som erstatter stoppestedet Børsen.

Beklager ulempene

Men dersom du trodde det nå er slutt på kaos gjennom Oslo sentrum, er det bare å beklage:

- I forbindelse med omleggingen forventer Vegvesenet betydelig redusert fremkommelighet, og beklager de ulempene dette medfører for de reisende, forteller Statens Vegvesen i en pressemelding.

Reisende som ikke er avhengig av bil oppfordres derfor til å bruke kollektivtransport i tiden som kommer, mens personbiler bes benytte Operatunnelen for gjennomfartstrafikk.

Med andre ord: Unngå å kjøre de nye gatene i Bjørvika!

Her forventes det kaos når hele Dronning Eufemias gate åpner førstkommende søndag.


Kaos i sentrum i lang tid

Bjørvika vil fortsatt være et byggeområde også etter denne omleggingen, hvor trafikkbildet preges av byggevirksomheten på eiendommene langs sørsiden av Dronning Eufemias gate.

Bymiljøetaten starter om kort tid byggingen av toveis trikkegate i Prinsens gate, og vil senere tilrettelegge for toveis bussgate i Tollbugata.

Dermed er det forventet redusert fremkommelighet gjennom Oslo sentrum i lang tid framover.

Les også: Nå skal Oslo sentrum rustes opp

Kollektiv og myke trafikanter vinner

Også når gatene er ferdig er det bilen som er taperen, mens kollektivreisende og myke trafikanter kan juble.

- I Bjørvika og Kvadraturen tilrettelegges det for levende byrom, med gater tilpasset kollektivtrafikk og myke trafikanter. Kollektivtrafikk prioriteres foran biltrafikk. Trafikkomleggingene i Bjørvika medfører derfor ikke noen kapasitetsøkning for personbiler, forteller Statens Vegvesen i pressemeldingen.

Fortsatt gjenstår arbeider blant annet med grøntanlegg og trikkeskinner i Dronning Eufemias gate. Den offisielle åpningen av Dronning Eufemias gate vil derfor være først i juni 2015.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere