RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her er årets bil i Europa

Vinneren premieres for teknologi, design og miljøfordeler.

– Opel Ampera representerer ny teknologi og forener det miljømessige med det praktiske. Du får i pose og sekk. Du kjører grønt i byen, men slipper frykten for å gå tom for strøm når du legger ut på lengre turer.

Rune Korsvoll, redaksjonssjef i NAF-bladet Motor og eneste norske jurymedlem, var aldri i tvil om hvem han mente burde vinne konkurransen om Årets Bil i Europa for 2012. Juryen består av 59 medlemmer fra 23 land.

Fremtidens teknologi

Opel Ampera, elbilen med rekkeviddeforlenger som gjør at den aldri går tom for strøm så lenge det er bensin på tanken, har så mange fortrinn at den ikke var mulig å forbigå, mener Korsvoll.

– Jeg er overbevist om at mange kommer til å følge etter Opel, sier Korsvoll. Så får vi heller leve med at dette er en kostbar teknologi som gjør at bilen på noen områder ikke er helt ferdigutviklet.

– Dette var skikkelig gøy. Jeg er høyt oppe nå!

Helene Formo, Opels norske informasjonssjef, er ikke i tvil om at Ampera er viktig for Opels imagebygging.

– At nyskapende og miljørettet teknologi premieres og løftes fram, synes vi er flott, jubler Formo.

Kommer til sommeren

De første eksemplarene av Ampera ruller allerede på norske veier, men hovedlanseringen skjer til sommeren. Opel Ampera, som bygges i USA og i prinsippet er identisk med Chevrolet Volt, henvender seg i første rekke til miljøbevisste, teknologiopptatte og designbevisste mennesker. De må være villige til å legge 380.000 kroner på bordet for en bil med plass til fire og innvendig plass omtrent som i en Ford Focus.

Bilen er i utgangspunktet en elbil med ca. 60 km rekkevidde per opplading. Men til forskjell fra andre elbiler har den også en firesylindret bensinmotor under panseret, som forsetter å produsere strøm når batteriene er tomme.

0,12 liter/mil

Kjørt i europeisk, offisiell kjøresyklus har derfor Ampera et godkjent forbruk på bare 0,12 liter/mil med et tilsvarende lavt CO2-utslipp: 27 gram.

Men siden bilen ikke er en ren elbil, defineres den som hybrid i det norske bilskattesystemet, og slipper derfor ikke til i kollektivfeltene slik nullutslippsbiler (strøm og hydrogen) gjør. Ei heller slipper de unna moms, bomavgifter eller parkeringsavgifter. Men det lave utslippet gir svært små kjøpsavgifter.

Helene Formo regner med at Ampera og andre ladbare hybrider vil slippe til ved de kommunale ladestasjonene på lik linje med elbilene. Denne saken er nå til behandling i Oslo kommune, og miljøbyråden har gått langt i å antyde at svaret vil bli positivt. Sier Oslo ja, vil andre norske byer følge etter.

Liten og spennende

VW Up, bilen som havnet på plassen bak Ampera, kaller det norske jurymedlemmet en bil for iPod-generasjonen.

– Hadde Up blitt lansert med elektrisk motor samtidig med de andre variantene, ville den vært en enda større utfordrer til Ampera i konkurransen, slår Korsvoll fast.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere