RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her er årets solbrillemote


IN: Audrey Hepburn-solbriller er tilbake.
IN: Audrey Hepburn-solbriller er tilbake.
Påskemarsipanen er kommet i butikken, og her er solbrillene for påskefjellet.

KVINNEGUIDEN.NO: - Årets solbrillemote handler om gamle ikoner fra 50-, 60-, 70- og 80-tallet, og du skal vite hvilket merke du bruker, forteller Annette Monique Bull fra Mildhpress mens hun viser frem de mest ekslusive solbrillemerkene på markedet: Dolce & Gabbana, Burberry, Bvlgari, Versace, Versus, Ralph Lauren og Ray Ban satser alle stort denne sommeren.

Give Lennon a chance

- Gammel orginaldesign kommer i nye former, og de runde John Lennon-brillene er in igjen, noe som vises blant annet gjennom Ralph Laurens kolleksjon Purple Label, sier Bull til Kvinneguiden.no. Eksklusive Bvlgari, som opprinnelig er et smykkemerke, pryder de store solbrillene sine med feminine, glitrende utsmykninger.
- Det handler om glitter og glamour. Dette ser vi også på Versaces design. De store solbrillene er fortsatt på markedet og folk elsker dem, forklarer Bull.

Kvinner leder an

Samtidig som retrotrenden nok en gang er over oss, finner vi også den futuristiske moten med metalliske og sterke farger, stål eller helt hvite rammer.
- Versus' solbrillekolleksjon er en veldig in your face - linje med mye sterke farger, sier Bull og fortsetter;
- D&G er den billigere varianten til Dolce & Gabbana som fremdeles kjører sin signaturedge med logo i krystallfarger på sidene. Veldig bling bling, sier Bull. Vil du ha en mer sporty look, er Prada riktig merke.
- Prada Sport med sitt gode feste rundt hode, er populært i Norge da alt som har med sport å gjøre er trendy.

Individualisme

Markedsføringsansvarlig ved Luxottica Group Norway, Torill Schia, mener det er svært individuelt hvilke merker og hvilken stil norske kvinner velger.
- Det er alltid på moten å være individualist, og særlig siden solbrilletrenden er svært bred. Både pilotbriller, skjermbriller, retrobriller og vintage er moderne. Man må finne stilen som passer til seg selv, sier Schia. Og jo flere, jo bedre.

Kvinner leder an

- Ønsker man merkesolbriller og har penger til dette, vil folk gjerne ha flere ulike par solbriller til bruk på forskjellige arenaer, til sport, mens de er på cafè eller mens de kjører bil, sier Schia og får støtte av Bull. Hun mener det er de norske kvinnene som først og fremst bestemmer solbrillemoten.
- Kvinner er trendsetterne når det gjelder solbriller, de leder an og mennene følger etter, sier Bull.

Gjemmer oss

Hun hevder at nordmenn er private og at vi liker å gjemme oss bak solbrillene slik at man unngår øyekontakt på gaten.
- I Sverige sier man at nordmenn drar frem solbrillene med en gang det er en stråle på himmelen, sier Bull. Brilleekspertene mener imidlertid vi ikke trenger å skamme oss over å være flittige forbrukere av solbriller.
- Solbriller er det viktigste av alle smykker man går med, sier Schia.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere