Her er arvtakeren til Peugeot 407

Stasjonsvognen ser igjen ut som en tøff og lekker fraktmaskin.

Stasjonsvognen ser igjen ut som en tøff og lekker fraktmaskin.

Etter å ha lagt bak seg et katastrofalt eksperiment, rygger Peugeot tilbake til klassiske karosseriløsninger.

Klikk på bildet for å forstørre.

Det ekstreme designet er lagt til side, men ulekkert er det ikke.

Klikk på bildet for å forstørre.

Familiebil med litt kupepreg.

Klikk på bildet for å forstørre.

Interiøret bærer i seg klare elementer fra VW Passat.

Klikk på bildet for å forstørre.

Slik så 508 ut som showbil vist i Genève i mars. Foto: Foto: Øivind Skar

Peugeot 406, og særlig stasjonsvogna, solgte godt i Norge, ikke minst på grunn av det digre bagasjerommet. Og slik hadde det også vært med dens forgjengere. Både 405 og 505 var praktiske biler med mye plass.

Katastrofale salgstall

Men med 407 slapp Peugeot det eksperimentelle designet løs. Form fortrengte funksjon.

Resultatet var i det minste for Norges del et katastrofalt salgsfall: Fra å ha vært på ti-på-topp-listen i år 2000 med 2337 solgte biler, falt salget de neste ni årene til sju prosent av opprinnelig volum, det vil si til 164 biler i fjor.

Norge er slett ikke det eneste landet hvor Peugeot møtte veggen med 407, så istedenfor å flikke på dagens modell blir resultatet noe helt nytt til glede for Peugeots fans: 508.

Lekker fraktmaskin

Bilen er naturligvis større enn forgjengeren (også fordi konkurrentene har vokst i størrelse) og ikke minst: Stasjonsvogna ser igjen ut som en tøff og lekker fraktmaskin, akkurat som den skal være.

Peugeot 508, som har Citroën C5 i bunnen, vises offentlig på høstens bilmesse i Paris, men ankommer Norge først i mai neste år.

Motorprogrammet hentes naturligvis fra PSA Peugeot Citroëns hyller, men det kommer mer: Hybrid4-teknologi som gir 200 hk i totaleffekt i kombinasjon med elektrisk drift og firehjulstrekk, hvilket bringer utslippet ned til 99 gram CO2/km.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.