RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her er arvtakeren til Peugeot 407


Stasjonsvognen ser igjen ut som en tøff og lekker fraktmaskin.
Stasjonsvognen ser igjen ut som en tøff og lekker fraktmaskin. Foto: Foto: Øivind Skar
Etter å ha lagt bak seg et katastrofalt eksperiment, rygger Peugeot tilbake til klassiske karosseriløsninger.

Peugeot 406, og særlig stasjonsvogna, solgte godt i Norge, ikke minst på grunn av det digre bagasjerommet. Og slik hadde det også vært med dens forgjengere. Både 405 og 505 var praktiske biler med mye plass.

Katastrofale salgstall

Men med 407 slapp Peugeot det eksperimentelle designet løs. Form fortrengte funksjon.

Resultatet var i det minste for Norges del et katastrofalt salgsfall: Fra å ha vært på ti-på-topp-listen i år 2000 med 2337 solgte biler, falt salget de neste ni årene til sju prosent av opprinnelig volum, det vil si til 164 biler i fjor.

Norge er slett ikke det eneste landet hvor Peugeot møtte veggen med 407, så istedenfor å flikke på dagens modell blir resultatet noe helt nytt til glede for Peugeots fans: 508.

Lekker fraktmaskin

Bilen er naturligvis større enn forgjengeren (også fordi konkurrentene har vokst i størrelse) og ikke minst: Stasjonsvogna ser igjen ut som en tøff og lekker fraktmaskin, akkurat som den skal være.

Peugeot 508, som har Citroën C5 i bunnen, vises offentlig på høstens bilmesse i Paris, men ankommer Norge først i mai neste år.

Motorprogrammet hentes naturligvis fra PSA Peugeot Citroëns hyller, men det kommer mer: Hybrid4-teknologi som gir 200 hk i totaleffekt i kombinasjon med elektrisk drift og firehjulstrekk, hvilket bringer utslippet ned til 99 gram CO2/km.

 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere