RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

URBAN: Kul bil i sitt rette miljø.
URBAN: Kul bil i sitt rette miljø.

Her er bilen mange har ventet på

Kom ikke å si at Fiat 500 ikke skiller seg ut i massen av småbiler. Spørsmålet er bare om den er i overkant retrokul for folk flest etter at entusiastene har forsynt seg av matfatet?

Vi har allerede forhåndssolgt 200 eksemplarer, de fleste meget godt utstyrt. Samtidig ser vi på Fiat 500 som en døråpner for merket i vår økte satsing i Norge, sier importørens administrerende direktør Erik Eidem. Italienerne kan bildesign. Samtidig kan de småbiler. Derfor står Fiat 500 som et ikon i bilhistorien. Denne lille tassen med tilblivelse sommeren 1957 gjorde italienerne til et bilende folk. Fortsatt skal det godt gjøres ikke å støte på en original Fiat 500 i Italia.

Fristet av Mini-suksess

Etter BMWs suksess med Mini fristet det naturligvis Fiat å grave fram Fiat 500 igjen, og utvikle den til et moderne bilkonsept. Og det er nettopp hva Fiat har gjort. Nye Fiat 500 går skrittet videre. Den er ikke retro, men evolusjon. Den trekker historien inn i et nytt årtusen, fyller opp med moderne teknikk, sikkerhet, komfort og kjøreegenskaper uten å ofre personligheten. Fiat 500, Mini og Smart ForTwo står som særpregede påler der alle andre småbiler faller ned i kjedsomhetens grøft, like pregløse som deres eiere. For å trekke paralleller til suksessen Mini: Prismessig slutter Fiat 500 der Mini begynner. Altså snakker vi ikke om premium, men en bruksbil hvor funksjonen i noen tilfeller ofres på designets alter.

Morsom å kjøre

Bilen kjører morsomt og har høyeste grad av sikkerhet med syv kollisjonsputer og fem av maksimalt fem mulige stjerner i EuroNCAPs kollisjonstestprogram. Ingen andre biler på størrelse med Fiat 500 tilbyr samme sikkerhet. Men du hører motoren og bakhjulene mot grov asfalt, og baksetet egner seg best for kortvokste. De nedfellbare baksetene gis intet flatt bagasjeromsgulv uten tilleggsutstyr. Men spiller dette egentlig noen rolle når de fleste sannsynligvis kjører alene i bilen, og den kan leveres i 500.000 (!) varianter - og hvor du til og med kan skifte deksel på nøkkelen på samme måte som du skifter deksel på mobiltelefonen.

Fremtidsrettet

Fiat 500 leveres naturligvis med CD-spiller, men den har også USB-port hvor du plugger inn en minnepinne med favorittmusikken, og bilspilleren leser og laster opp det du vil spille. Spillelisten leser du av i radiodisplayet og betjeningen foregår på rattet. Dette er virkelig fremtidsrettet.

Abarth kommer

Fiat 500 tilbys i Norge med to bensinmotorer (1,2 liter/69 hk og 1,4 liter/100 hk)) samt en dieselmotor (1,3 liter/75 hk). Sistnevntes utslipp oppgis til beskjedne 111 gram CO2/km.

Fiats suksess med Panda og nå også 500 har resultert i at Fiat i fjor passerte Peugeot/Citroen og endte opp med lavest gjennomsnittlig CO2-utslipp av samtlige bilprodusenter i Europa. Fiatbilenes utslipp på 137 gram CO2 per km er lavere enn bilprodusentenes avtale med EU for 2008. Prisen starter rett under 160.000 kroner. Garanti i fem år/100.000 kilometer hører med i standardpakken.

Senere kommer en Abarth-utgave, i 2009 står kabriolet på programmet og i 2010 kommer trolig en stasjonsvogn.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere