RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her er familievinneren


Best i test. Klassens morsomste å kjøre. Høyt sikkerhetsnivå.
Best i test. Klassens morsomste å kjøre. Høyt sikkerhetsnivå. Foto: Alle foto: Marius Knutsen, Scanpix
En komplett kompaktbil med komfort og kjøreglede. Vi har testet Ford Focus, Opel Astra, VW Golf, Skoda Octavia, Citroën DS4, Mazda 3, Renault Mégane, Peugeot 308, Kia Cee'd og Toyota Auris.

Kompaktbilene er den største og viktigste bilklassen i Norge. Slik har det vært i mange år. Ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken står kompaktbilene for hele 30,4 prosent av alle nye biler som selges i landet.

Sammen med bladet BIL har vi satt ti av de mestselgende og viktigste modellene i denne klassen under lupen. Bilene ble kjørt til sammen rundt 7000 kilometer. Vi har målt støy, akselerasjon og bremser for å avdekke avvik sammenlignet med fabrikkens opplysninger.

Testbilene representerer volumselgerne i klassen. Det vil si at de alle har fem dører og moderat motorisering, hvilket betyr rundt 100 hk under panseret og diesel på tanken. Fire av bilene har faktisk samme motor.

Bil

BEST I TEST: VW Golf (3), Opel Astra (2) og testvinner Ford Focus.

1. Ford Focus

En komplett kompaktbil som gir mye bil for pengene, selv om Focus er blant testens dyreste. Den oppleves som mer moderne enn klasseleder Golf. Focus kjører svært godt, og er stor nok til å kunne fungere som familiebil. Man blir rett og slett glad av å kjøre Focus, som dessuten tilbyr komfort- og sikkerhetsutstyr på et nivå som til nå har vært ganske fremmed i denne klassen. For eksempel styrer bilen inn i kjørefeltet igjen dersom den ufrivillig er på vei ut.

Minus for litt trangt baksete og et bagasjeromsgulv som ikke er flatt når baksetet legges ned.

2. Opel Astra

En strålende og undervurdert bil. Overraskende at Astra ikke selger bedre enn den gjør. God komfort med noen av klassens beste seter. Astra gir storbilfølelse i kompaktklassen, krydret med et snev av premium bilopplevelse. Pluss for stort bagasjerom med flatt gulv når bakseteryggene legges ned.

3. VW Golf

En storselger gjennom snart 40 år. Som bestselger både i Norge og Europa er Golf selve målestokken for alle kompaktbiler. Golfens enestående posisjon gir den sosial aksept i alle befolkningslag. Det blir aldri feil å kjøre Golf. Men det merkes at bilen har eksistert noen år. Modellen skiftes derfor ut om et snaut år.

Golf utstråler kvalitet med bortimot perfekt ergonomi. Alt er der du forventer det. Men både støynivået og prisen kunne vært lavere.

4. Skoda Octavia

Octavia framstår som det den forsøker å være; rommelig, robust, nøktern og rimelig. Vi har her en storselger i Norge, men i hovedsak som stasjonsvogn. Som kombi tilbyr Octavia et enormt bagasjerom og god pris. Selv spartansk utstyrt gir Octavia mye bil for pengene.

Av de ti testbilene oppnådde Octavia – som eneste – fire stjerner i EuroNCAPs kollisjonstestprogram. Alle de andre har fem.

5. Citroën DS4

Tøff og med mange kule detaljer som bidrar til at Citroën hinter mot premium bilopplevelse. DS4 er en av testens mest stillegående og tilbyr høy komfort. Også innvendig skiller bilen seg ut, men noen upraktiske løsninger gjør at form går foran funksjon. Eneste med setemassasje.

Citroën er bedre enn sitt rykte og et generelt sett undervurdert bilmerke. DS 4 er blant testens dyreste.

6. Mazda 3

Testens «dark horse» og nok en undervurdert bil. Mazda 3 bygges over samme tekniske lest som forrige Ford Focus. Derfor kjører den svært bra, og byggekvaliteten regnes som høy. Å velge Mazda 3 gir normalt et nærmest problemfritt bilhold.

Med en lengde på 4,46 meter er bilen blant klassens lengste utvendig, uten at Mazda har klart å utnytte dette fullt ut innvendig.

7. Renault Mégane

Interessant franskmann og storselger i Europa. Men i Norge får ikke Renault det til. Trist, for Megane er ingen dårlig bil. Den har en strålende motor med 110 hk effekt og et bagasjerom på 405 liter mot 350 liter i Golf.

Testteamet er enige om at setene ikke gir god nok støtte og at det derfor kan være vanskelig å finne optimal kjørestilling.

8. Peugeot 308

Forgjengerne til Peugeot 308 solgte svært godt i Norge, men 308 tok aldri norske bilkjøpere med storm. Det gode med bilen er motorens arbeidsvillighet og det lave innvendige støynivået. Dvaskt girskift trekker ned. En typisk midt på treet-bil.

9. Kia Cee'd

Bilindustriens First price-variant. Men Cee'd skal snart skiftes ut med ny modell. Bilen koster 100.000 kroner mindre enn testens dyreste modell, og er derfor et godt valg for dem som ikke har behov for å eksponere prestisje gjennom bilvalget. Klart best garantert med sju år på hele bilen gir forutsigbart bilhold.

10. Toyota Auris

Testens mest negative overraskelse. Dette er bilen Toyota har glemt om fem år. Mange i teamet klaget over setene, all den harde interiørplasten og den svake motoren (1,4 liter/90 hk). Der konkurrentene fokuserer på diesel i denne klassen, er Toyota mer opptatt av hybridløsninger for Auris.

Anerkjent robusthet trekker opp.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere