Her er Mercedes' nye SUV

Forbruket er i snitt 25 prosent lavere enn for den forrige modellen.

Forbruket er i snitt 25 prosent lavere enn for den forrige modellen.

M-klasse blir større og kommer for første gang med en firesylindret dieselmotor - skreddersydd for det norske avgiftsregimet.

ML 250 BlueTec med 4 sylindre.

ML 250 BlueTec med 4 sylindre.

ML 250 BlueTec med 4 sylindre.

Førermiljø 250 BlueTEC

Førermiljø 250 BlueTEC

Førermiljø 350

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den tredje generasjonen av Mercedes-Benz M-Klasse er her. Motor-downsizing og omfangsrike BlueEFFICIENCY-detaljer som ECO start-stopp-funksjon og det oppgraderte automatgiret 7G-TRONIC PLUS sørger for mer energieffektive M-modeller.

BlueTEC dieselmotorer og den nye generasjonen BlueDIRECT bensinmotorer er grunnlaget for førsteklasses driftsøkonomi og minimal miljøbelastning.

Størrelsesmessig er M-klassen blitt 24 millimeter lengre, 16 millimeter bredere og 19 millimeter lavere enn forrige modell. Det innebærer mer innvendig plass.

Skreddersydd for norske SUV-ere

ml

NY: ML 250 BlueTec med 4 sylindre.

Innstegsmodellen ML 250 BlueTEC kan skryte av et blandet forbruk på kun 0,6 liter per mil, et CO2-utslipp på 158 g/km kilometer og en rekkevidde på opptil 1500 kilometer på en tankfylling.

Teknologien sørger også for redusert NOx- og partikkelutslipp, som er et slags bidrag til den lokale luftkvaliteten.

Den nye 250-motoren har like mange hestekrefter (204 hk), samt like mye effekt og dreiemoment som forgjengeren 300 CDI, men har et mer beskjeden forbruk; 0,65 l/mil ved blandet kjøring mot 0,91 l/mil.

- Den nye motoren er perfekt tilpasset det norske markedet. Endelig finnes det en SUV som ingen behøver å skamme seg over å kjøre. I tillegg til å ha CO2-utslipp som en drivstoffgjerrig familiebil reduserer den også lokalt utslipp, sier Direktør for Mercedes-Benz Personbiler, Johnny Kristian Danielsen.

- Alt dette, sammen med en lavere innstegspris, vil styrke M-Klasse sin posisjon i SUV-markedet

Den beste svingradiusen

ML 250 BlueTec med 4 sylindre.

NY: ML 250 BlueTec 4Matic med 4 sylindre.

ML kommer med 4MATIC permanent firehjulsdrift, nyutviklede understellsdetaljer og nye kjøredynamiske systemer som skal gi bedre kjøreegenskaper og ytelser både på veien og i terrenget.

Ifølge Mercedes har M-klassen SUV-segmentets beste svingradius og bilen leveres med selektiv støtdemping og elektrisk servo. I tillegg kommer førerassistansesystemer som HOLD-funksjon som sikrer ukontrollert igangrulling.

Fra S- og E-Klasse har nye M-Klasse hentet standardutstyr som tretthetsvarsleren ATTENTION ASSIST og sikkerhetssystemet PRE-SAFE.

Massevis med ekstrautstyr

ML 250 BlueTec med 4 sylindre.

NY: ML 250 BlueTec 4Matic med 4 sylindre.

Øvrig sikkerhetsutstyr som kan bestilles er blant annet Speed Limit Assist (visning av fartsgrenser), Active Lane Keeping Assist og Active Blind Spot Assist (filholderassistent og dødvinkelassistent med automatisk korrigering). AIRMATIC luftfjæring kan kombineres med nyheten ACTIVE CURVE SYSTEM, som hindrer sideveis krenging ved kjøring i svinger.

ON&OFFROAD-pakken har blant annet seks kjøreprogrammer. Ett automatprogram, to offroad-programmer og tre landeveisprogrammer. Disse skal sørge for optimale kjøreegenskaper, sikkerhet og driftsbetingelser både på vei og i terreng.

Med DSR (Downhill Speed Regulation) holder M-Klasse ønsket hastighet i utforbakker. Pakken inneholder underkjøringsbeskyttelse, to-trinns fordelergirkasse med reduksjonsgir, langsgående differensialsperre og utvidet AIRMATIC-funksjon som gir maksimal bakkeklaring på 285 millimeter og vadedybde på 600 millimeter.

ML 250 BlueTec med 4 sylindre.

NY: ML 250 BlueTec 4Matic med 4 sylindre.

Nye M-Klasse har markedslansering i Norge i november og omfatter i første omgang to diesel- og en bensinmodell:

250 BlueTEC 4Matic 350 BlueTEC 4Matic 350 4Matic
Drivstoff Diesel Diesel Bensin
Sylindre 4 6 6
Effekt/HK 150/204 190/258 225/306
Nm 500 620 370
Forbruk 0,6-0,65 0,68 -0,74 0,85-0,88
C02 158 g/km 179 g/km 199 g/km
0-100 9,0 sek 7,4 sek 7,6 sek
Toppfart 210 km/t 224 km/t 235 km/t

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.