RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her er nye Camaro


MUSKEL: Chevrolet Camaro
MUSKEL: Chevrolet Camaro Foto: Gm
There's a new sheriff in town and its name is Chevrolet Camaro.

Hva slags bil snakker vi om?

Nye Chevrolet Camaro som henter linjer fra et av de mest kjente ikonene innen amerikansk muskelbil-tradisjon. Elementer som den V- formede fronten og de gjellelignende luftinntakene på den bakre delen av panseret er definitivt gjenkjennbare Camaro elementer, hvilket også gjelder skuldrene på bakre støtfanger.

Gjennom et langt frontpanser og kort hekk beholder Camaro sine klassiske proporsjoner. Frontruten profilen og hjulene - er trukket ekstremt ut i hvert hjørne, samt kraftfulle støtfangere, gir bilen et aggressivt ytre.

Designkonseptet har sin opprinnelse i USA, selve produktutviklingen ble gjennomført av GM Holden i Australia, testingen er utført på veier overalt i hele verden og bilen skal produseres av GMs Oshawa fabrikk i Canada.

Hvordan er interiøret?

Balansen mellom det nostalgiske og et moderne design med vekt på detaljer, kjennetegner også utformingen av interiøret. Et par instrumentholdere med runde målere, minner om en klassisk Camaro, mens LED-lysteknologien gir kupéen en touch av det 21. århundre.

Her finner også detaljer som krombelagte brytere, matte- og refleksfrie overflater. Flere spennende detaljer som for eksempel midtkonsollen med runde måleinstrumenter har sin opprinnelse i en tilsvarende løsning på 69 modellen av Camaro.

Instrumentene viser oljetrykk, oljetemperatur, batteritilstand og temperaturen på girkasse- oljen, alt understreket av moderne LED bakgrunnslys

Hva har den under panseret?

Den bakhjulsdrevne Camaro vil leveres med to motoralternativer en V6 og en V8 til en spesiell SS sports versjon. Alle modeller og motorkombinasjoner inkluderer en drivstoffbesparende seks- trinns girkasse.

Avanserte motor- teknologier, inkludert motorer med direkte innsprøytning og Active Fuel Management (V8-motoren kutter ut fire sylindere når motoren arbeider under gunstige forhold) noe som gir en tilfredsstillende balanse mellom høye ytelser og god drivstofføkonomi.

Hvor mange hestekrefter har den?

- V6-motoren på 3,6 liter kommer med 300hk (med direkte innsprøyting og VVT (variabel ventilstyring) og 6-trinns manuell - eller automatgirkasse)
- SS-modellen med V8 og 6,2 liter kommer med 422 hk, (som inkluderer Active Fuel Management på alle kombinasjoner med automat og en 6 - trinns manuell girkasse)

Hvem passer den for?

Alle AmCar-fantaster, med en spesiell forkjærlighet for amerikanske muskelbiler. Det hjelper at du ikke har særlig behov for baksete som neppe er romslig i nye Camaro.

Når kommer den i salg?

Salget i USA vil starte i første kvartal 2009.

Lanseringen i Europa vil følge på et senere tidspunkt.

Konkurrenter?

Det er først og fremst andre amerikanske muskelbiler som er Camaro-ens konkurrenter, Med retro-Camaro håper Chevrolet å følge opp den enorme suksessen Ford har hatt med retro-Mustang, som også er den største konkurrenten. Chevrolet Corvette og Dodge Viper er også mulige konkurrenter.

Flere detaljer:

- Uavhengig fjæring på alle hjul.
- Fartsavhengig servostyring med tannstangen montert foran akselen for bedre vektfordeling og bedre kjørefølelse.
- Skivebremser på alle hjul er standard og på SS modellen er det 4 stemplede Brembo kalipere.
- StabiliTrak stabilitetskontroll og antispinn er standard
- Forskjellige sportsinnstillinger for stabilitetsprogrammet som tilbys i forbindelse med SS modellene og et eget i gang kjøringsprogram på SS modeller med 6 trinns manuell girkasse.
- Seks kollisjonsputer er standard.

Moderne tekno:

Den nye Camaro tilbyr også ny teknologi som kombinerer det nyttige med det behagelige, som for eks:
- Bluetooth
- USB inngang
- Premium Boston Acoustics lydsystem
- Ultrasonic parkeringsassistanse bak
- Fjernbetjent start av bilen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere