Her er nye Passat

Nye Passat leveres med BlueMotion-teknologi og start/stopp-system som standard

Nye Passat leveres med BlueMotion-teknologi og start/stopp-system som standard

Med nye Passat ønsker VW å ta steget inn i premiumklassen.

Klikk på bildet for å forstørre.

 

Klikk på bildet for å forstørre.

 

Klikk på bildet for å forstørre.

 

Klikk på bildet for å forstørre.

 

Klikk på bildet for å forstørre.

 

Klikk på bildet for å forstørre.

 

Klikk på bildet for å forstørre.

 

Klikk på bildet for å forstørre.

 

Klikk på bildet for å forstørre.

 

Klikk på bildet for å forstørre.

 

Syvende generasjon Passat får Volkswagens nye designuttrykk og mer drivstoffeffektive motorer. Bilen lanseres i både sedan og stasjonsvogn samtidig.

En av Norges mest populære familiebiler de siste 10 årene kommer nå i en ny versjon. Passat har solgt 15 millioner eksemplarer verden over siden lanseringen i 1973.

Med enda bedre komfort, kvalitet og tekniske løsninger tar Passat enda et skritt nærmere premiumsegmentet, ifølge den norske importøren Møller.

Én cm kortere

Designet føyer seg inn i rekken til VWs nye line-up. Fronten har mange likhetstrekk med storebror Volkswagen Phaeton og den øvrige Volkswagen-familien.

Lengden er på 4,76 meter, bredden på 1,82 meter og bagasjerommet er på 603 liter. Det innebærer, ifølge tall fra Bilnorge.no, at Passat er blitt én centimeter kortere og at bagasjeplassen er som hos forgjengeren. "Rivalen", Ford Mondeo, har et bagasjeom på 549 liter, mens Skoda Superb kan vise til hele 633 liter.

Drivstoffgjerrige motorer

Folkevognen kommer med ti ulike motoralternativer. De fleste av motorene kan kombineres med DSG automatgirkasser. I tillegg leveres 4MOTION firehjulstrekk fra første kvartal 2011, både i kombinasjon med manuell og DSG girkasse.

Samtlige dieselmotorer, inkludert 1,4 TSI 122Hk bensin, har fått ny teknologi med BlueMotion-teknologi og start/stopp system som standard.

19 prosent lavere

Inntil 19 prosent lavere forbruk og utslipp gjør Passat klasseledende.

Den minste dieselmotoren med 1,6 TDI 105Hk og 250 Nm skal i teorien kunne greie et blandet forbruk på 0,41 l/mil og et CO2-utslipp på 109 g/km.

En 1,4 TSI-motor med 122 Hk med BlueMotion-teknologi, skal kunne nøye seg med 0,58 l/mil og ha et utslipp på 138 g/km.

Fått utstyr fra Touareg

Passat blir tilgjengelig i utstyrsnivåene Trendline, Comfortline og Highline. Noe som betyr at den får mer standardutstyr.

Bilen er også oppgradert med innovativt utstyr som blant annet er hentet fra Touareg. Adaptiv cruisekontroll, innsvingbart tilhengerfeste, andre generasjons parkeringsassistent, dynamisk lysassistent og sideassist er noen av høydepunktene.

Side Assist varsler føreren med blinkende lysdioder i sidespeilene dersom det ligger et kjøretøy i blindsonen eller det kommer et raskt kjøretøy bakfra.

Salget starter i oktober

Med dynamisk lysassistent tilpasser frontlysene seg kjøreforholdene og skifter selv fra fjernlys til kjørelys ved møtende trafikk.

Forsalget av Passat starter i midten av oktober i Norge, og vil være å se i gatene fra desember. Prisene er foreløpig ikke klare.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.