Her er Opel Ampera

ELEKTRISK: Opel Ampera er blant de mest interessante nyhetene på bilutstillingen i Genève

ELEKTRISK: Opel Ampera er blant de mest interessante nyhetene på bilutstillingen i Genève

Dystre tider til tross, bilutstillingen i Genève har mange nyheter å by på.

VISES FRAM: Mercedes E-klasse Coupé.

Klikk på bildet for å forstørre.

VISES FRAM: Chevrolet Spark.

Klikk på bildet for å forstørre.

VISES FRAM: Rolls Royce EX200.

Klikk på bildet for å forstørre.

VISES FRAM: Skoda Yeti.

Klikk på bildet for å forstørre.

VISES FRAM: Toyota Verso.

Klikk på bildet for å forstørre.

VISES FRAM: Peugeot 308 CC.

Klikk på bildet for å forstørre.

VISES FRAM: Audi A4 Allroad.

Klikk på bildet for å forstørre.

VISES FRAM: Saav 9-3X.

Klikk på bildet for å forstørre.

VISES FRAM: Posrche Cayenne Diesel.

På Genève-messen står tyske Opel Ampera, som blir broren til amerikanske Chevrolet Volt. Begge kjører rundt 60 kilometer på oppladingen, men tro ikke at Ampera og Volt stopper når batteristrømmen ebber ut.

Nei, da overtar bensinmotoren strømproduksjonen så reisen kan fortsette i opptil 600 kilometer. Fordi de fleste kun kjører et halvt hundre kilometer eller mindre om dagen, blir det årlige miljøregnskapet hyggelig. Trolig veldig hyggelig.

Allerede om et år kan GMs elhybrider være hos en forhandler nær deg.

Plug-in hybridene og de aggregatdrevne elbilene tiljubles av så godt som alle miljøorganisasjoner, og håpet ligger i gunstig beskatning fra norske myndigheters side.

60 kilometer

Både Volt og Ampera skal bygges over samme tekniske lest, kalt Voltec. De første 60 kilometerne drives bilen med strøm fra litium-ion batteriet, for så å fortsette på strøm produsert av en optimalisert forbrenningsmotor.

GM har funnet ut at Volts elrekkevidde på 60 kilometer dekker 75 prosent av all daglig kjøring i USA, mens Opel sier at tyskerne kjører mindre (50 km om dagen), og at bilens elkapasitet derfor dekker hele 80 prosent av daglig transportbehov.

Trolig har Norge er kjøremønster temmelig likt det tyske.

Når plug-in hybridene ikke er i drift, plugges de til en vanlig stikkontakt.








Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.