*Nettavisen* Nyheter.

Her er super-Audi-en

Dette er GT-versjonen av Audi R8.

Dette er GT-versjonen av Audi R8. Foto: Alle foto: Audi

Audi gjør som Ferrari, Lamborghini og Porsche, og lager en lettere og raskere spesialversjon av superbilen sin.

Klikk på bildet for å forstørre.

 

Klikk på bildet for å forstørre.

 

Klikk på bildet for å forstørre.

 

Klikk på bildet for å forstørre.

 

Audi R8 GT er 100 kilo lettere enn Audi R8 V10. Vekten kombinert med 560 hk under panseret, gjør GT-versjonen i stand til å akselerere fra 0-100 km/t på 3,6 sekunder.

Det er noen tiendeler tregere enn for eksempel Ferrari 599XX (2,9 sek) og Lamborghini Murciélago LP 670-4 Superveloce (3,2 sek), Men så har da også 599XX hele 700 hk, mens Superveloce-en har 670 hestekrefter. Lamborghini er for øvrig en del av Audi AG.

Den modifiserte V10-motoren i R8 GT leverer 560 Hk og har et dreiemoment på 540 Nm. Toppfarten nås ved 320 km/t.

Lettere materialer

Med teknologien Audi Space Frame (ASF) veier bilens karosseri bare 210 kilo. Frontruten er laget av tynnere glass og bakvinduet er av lettvekt polykarbonat. Karbonfiberforsterket plast (CFRP) er benyttet i bakluken, den bakre støtfangeren og i sidepanelene.

Karbonfiberforsterket plast har minimal vekt, er ekstremt sterkt og passer derfor perfekt til supersportsbilen Audi R8 GT. De keramiske bremsene og eksosanlegget er også gjort lettere, uten å røre ved kvaliteten. Totalvekten er på 1.525 kg.



.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.