*Nettavisen* Nyheter.

Her grisekjører politiet

Hans-Olaf Lier er ansvarlig for treningen. Foto: Foto: Camilla Svendsen

Oslo-politiet har opptil 300 oppdrag hver eneste dag. I verdens vinterhovedstad gjør er det derfor nødvendig å kunne «grisekjøre».

OSLO: Oslopolitiet har mellom 200 og 300 oppdrag i døgnet. Ofte går det fort i svingene, og dette må trenes på.

DittOslo.no ble med Grønland politistasjontil Gol for å trene på glattkjøring.

– Å kjøre fort må trenes på, spesielt på vinterføre. Når vi kjører så er det fra kryss til kryss, kø til kø, fortauskant til fortauskant. Det er mye folk i gatene. Det krever at politiet må være veldig oppmerksomme når vi rykker ut, sier stasjonssjef for Grønland politistasjon Kåre Stølen.

Han mener at trening på glattisen gjør politiet sikrere bak rattet. Både for å forhindre skader på kjøretøy, men også for å komme seg fort frem når de rykker ut.

– De blir bedre i å kjøre etter værforholdene. Vi må sørge for at vi vet hvordan vi skal kjøre under ulike forhold. Da sikrer vi at publikum får hjelpen de skal ha og at vi ikke blir stående i en snøfonn, sier Stølen.

LES OGSÅ: Her stoppes flest uten førerkort i Oslo

Teste grenser

Gradestokken viser to blå grader på Golsfjellet. Det blåser, og er typisk vinterføre. Midt på glattisen, som er om lag 30 centimeter tykk, er det fire politibiler som spinner, bremser og sladder.

Selv om det kanskje er moro å få trykke gasspedalen i bunn, så ligger det også et blodig alvor bak det hele. Politiet skal kunne ha kontroll på glatt føre. De skal vite hvordan bilen oppfører seg på glatta, så det ikke går galt under utrykning i Oslos gater.

Det er politioverbetjent Hans-Olaf Lier som holder betjentene i tøylene. Han skal veilede og trene gruppen på ni personer.

– Vi er på Gol fordi det er en isbane her. Det er praktisk og her er det ufarlig å trene, sier Lier.

– På isen skal grensene testes, legger han til.

LES OGSÅ: – Responstiden til ambulansetjenesten er for dårlig

På glattisen

Betjentene må gjøre alt fra bråbrems til å håndtere «marja» mellom små kjegler på isen. Utfordringene er flere. Målet er at betjentene skal kjenne bilen og vite hvordan bilene oppfører seg på glattisen.

Lier selv lever litt på den farlige siden, han er fotgjenger på isen, mens bilene fyker rundt ham.

Lier har med seg betjenter til Gol hvert år.

– Ved siden av øvelsene har de en mulighet til å bli bedre kjent, det er positivt. På den måten er det lettere å kjenne hverandres arbeidsmetoder.

SE BILDER FRA ØVELSEN HER

Skylder publikum å bli gode

I løpet av dagene på Gol De trenes også på stans av kjøretøy og taktikk. Også her er det kjøring på vinterføre. I tillegg står scooter på programmet. Dette gjør dem som vil og betaler av egen lomme.

Lier sier at det er en fordel å kunne trene seg på ulike kjøretøy.

– Disse treningsdagene er viktig. Vi jobber med å bli bedre bak rattet. Bilen er et verktøy for oss, og det kan være utfordrende å kjøre i Oslos gater. Vi skylder publikum å være gode sjåfører.

ANDRE SAKER FRA DITTOSLO.NO:

Ottar står fram som sexkunde

Vil ha toalett på Ekebergsletta

Sjekk Oslos helgeguide

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.