RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

RYENBERGVEIEN: Herfra til Ryen utredes nå fordeler og ulemper ved en eventuell enveiskjøring, Bør bilene som skal oppover mot Ryen kjøre andre veier til fordel for bedre fotgjenger- og sykkelforhold?
RYENBERGVEIEN: Herfra til Ryen utredes nå fordeler og ulemper ved en eventuell enveiskjøring, Bør bilene som skal oppover mot Ryen kjøre andre veier til fordel for bedre fotgjenger- og sykkelforhold? Foto: Foto: Nina Schyberg Olsen

Her kan det bli enveiskjørt

Mellom Ryen og Lodalen skal det lages ny sykkelvei. Nå utredes det om deler av Enebakkveien og Ryenbergveien bør bli enveiskjørt.

RYEN/LODALEN: De bratte og svingete veiene i Ekebergskråningen byr på utfordringer i forbindelse med planleggingen av ny sykkelvei mellom Ryen og Lodalen.

LES OGSÅ: Vil gjøre det bedre for syklistene mellom Ryen og Lodalen

Tre delstrekninger

Svartdalsveien er forkastet som sykkelveirute, til fordel for Enebakkveien-Ryenbergveien-Konowsgate.

På deler av strekningen er det imidlertid for smalt til egne sykkelfelt.

I et forslag fra Statens Vegvesen legges det derfor opp til å dele sykkelruten Enebakkveien-Ryenbergveien-Konowsgate i tre delstrekninger, med både egne sykkelfelt og blandet trafikk (se faktaboks).

Byrådet påpeker at sykling i blandet trafikk ikke er ideelt, men de synes likevel forslaget er en forbedring.

De anbefaler forslaget, i likhet med Plan- og bygningsetaten. I byutviklingskomiteen til bystyret er saken imidlertid blitt utsatt flere ganger.

LES OGSÅ: - Det er ikke så farlig å sykle på rødt lys!

Venter på utredning

Byutviklingskomiteen venter nå på en konsekvensvurdering av å gjøre Enebakkveien og Ryenbergveien enveiskjørt.

Ved enveiskjøring kan man få bedre plass til syklister og fotgjengere, men løsningen er tidligere blitt avvist av Bymiljøetaten.

– Grunnen til at denne saken ikke er ferdigbehandlet er at Arbeiderpartiet lurer på om det er lurt å enveiskjøre Ryenbergveien nedover. Men hvis man gjør det, hvor vil da trafikken gå oppover? Byrådet har iverksatt etater for å finne ut av dette. Så fort vi får svar tar vi en beslutning på om vi skal regulere som foreslått eller gå for enveiskjøring, sier byutviklingskomiteens leder Øystein Sjøtveit (Frp).

LES OGSÅ: På Ryen er trær i sykkelfeltet

Skeptisk komitéleder

Øystein Sjøtveit er skeptisk til enveiskjøring.

– Det må bli plass til både syklister, fotgjengere og kjørende uansett, og vi må veie fordeler og ulemper opp mot hverandre, sier Sjøtveit.

– Det som er helt opplagt, er at enveiskjøring vil gi økt trafikk gjennom boligområder fordi man må kjøre lange omveier for å komme dit man skal, sier Sjøtveit.

Han håper konsekvensvurderingen vil være ferdig til komitémøtet i mars.

– Da kan saken bli behandlet i bystyret 2. april, sier Sjøtveit.

LES OGSÅ: Dette er det verste krysset i Oslo

Vil ha egne sykkelfelt

Anders Røberg-Larsen (Ap) sier de har bedt om en ny redegjørelse for å sikre en best mulig sykkelvei.

– Vi er i utgangspunktet skeptisk til sykling i blandet trafikk, vi vil at sykler skal ha egne sykkelveier. Enveiskjøring er en mulighet vi må se nærmere på her, men man må jo vurdere ulempene det medfører, sier Røberg-Larsen.

LES OGSÅ:

Lokalpolitikere vil ikke ha sykkelvei i Langbølgen

Skal gjøre det bedre for syklistene i Nordstrandveien



 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere