Her selges det mest norsk øl

ØL-FAVORITTER: Ringnes og Hansa er de to mest populære, norske ølfabrikantene blant innbyggerne i Oslo. (Arkivfoto)

ØL-FAVORITTER: Ringnes og Hansa er de to mest populære, norske ølfabrikantene blant innbyggerne i Oslo. (Arkivfoto)

«Si meg hvor du bor, og jeg skal fortelle hva som er favorittølet ditt».

OSLO: Folk her til lands har et sterkt forhold til øl om sommeren. En undersøkelse MMI har gjort, viser at det brune gullet er den drikken nordmenn forbinder mest med sommer og fint vær.



Øl scorer faktisk høyest både blant kvinner og menn, og for halvparten av alle menn er det også favorittdrikken i sommermånedene. Bryggeriene satser da spesielt sterkt på lyse øltyper, som passer godt til grillmat og lette måltider.

LES OGSÅ: Øl, øl og mer øl

Satser lyst

Hansa og Ringnes er bestselgerne når det gjelder norsk øl i butikkhyllene, med sistnevnte som den absolutte tungvekteren i Oslo.

Ringnes har en markedsandel på 26,9 prosent i hovedstaden, mens Hansa har 9 prosent.

LES OGSÅ: Solgte øl til mindreårig

DittOslo har bedt bryggeriene om en oversikt over hvor i hovedstaden de selger mest øl. Det må samtidig understrekes at omsettingen og volumet for dagligvarebutikkene har mye å si i denne sammenhengen.

Men funnene viser utvilsomt at Hansa selger spesielt bra i sentrumsområdene og vestover, mens Ringnes-merket er særlig populært på Oslos østkant.

– Hovedgrunnen til dette er at Ringnes tradisjonelt står – og har alltid stått – sterkt i Oslo øst. Når det er sagt, Ringnes selger meget godt i hele Oslo, også på vestkanten – selv om mange der også drikker Tuborg – det mestselgende ølet i norsk dagligvare, sier Nicolay Bruusgaard, kommunikasjonssjef i Ringnes.

Danske Tuborg har for øvrig en markedsandel på 21,9 prosent i Oslo.

LES OGSÅ: – Øl er matens fløte

Godværsdager gir salgseffekt

Det totale ølsalget i Norge, både sterkøl og butikkøl, viser en økning på én prosent for årets fire første måneder.

Men med forrige ukes hete sommerdager friskt i minnet, er det ikke usannsynlig at salgstallene for mai får en oppsving.

– Godt vær betyr mye for salget av alle drikkevarer, sier Bruusgaard.

LES OGSÅ: Flesker til med øl

Petter Nome, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, synes det er imponerende at alkoholsvakt butikkøl holder stillingen mot importert vin og brennevin.

– Greit nok, med tanke på at ølsalget har sunket med tre prosent årlig de siste tre årene. April var en dårlig måned for både øl og brus, mye takket være dårlig vær. Året sett under ett er ølsalget ganske stabilt.

– Norske bryggerier møter sterk konkurranse fra Vinmonopolet, som har ganske frie hender til å markedsføre sine varer blant annet på sin hjemmeside. I tillegg har grensehandelen med øl vokst med over 80 prosent på ti år, sier Nome til drikkeglede.no.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.