Her skal det ikke stå pappkrus

Her er det ikke bare plass til tekoppen, men også champagneglasset.

Her er det ikke bare plass til tekoppen, men også champagneglasset.

Bilverdenen rommer dusinvis av produsenter som lager glade biler for folk som vil skille seg ut – og har råd til det. Bufori befinner seg i denne klassen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Dette er lillebror La Joy med beskjedne 175 hk.

Klikk på bildet for å forstørre.

Naturligvis har bilen kjøleskap i seteryggen.

Klikk på bildet for å forstørre.

For å lette innstigningen til baksetet slår bakdørene bakover, akkurat som på Rolls-Royce og nye Opel Meriva.

Klikk på bildet for å forstørre.

Med lengde på 5,34 meter opptar Bufori Geneva mye plass.

Ikke hørt om Bufori? Kanskje ikke så rart, for denne knøttlille bilprodusenten holder til på den andre siden av jordkloden, nærmere bestemt Malaysia og Australia. De dukker egentlig bare opp i Europa når de lukter bilmesse, og da fortrinnsvis i Gèneve.

Bufori gjør knapt noe som kan beskrives i kategorien A4.

– Hos oss håndbygges bilene, og hver enkelt kunde setter sitt preg på den bilen de skal ha. Derfor er ikke to biler helt like, sier Julie Ann Khouri, markedsansvarlig for en produksjon som i gode år strekker seg til 65 eksemplarer.

La Joy

Hovedmodellen heter La Joy, men på årets Gèneve-messe lanserte de den store Geneva.

Førstnevnte er den lille og hendige med lengde på 4,33 meter. En 2,7 liters V6 motor trekker bakhjulene og yter beskjedne 172 hk. LaJoy er en 1,5 tonn tung cruiser med plass til to.

Over to tonn

Hendig passer ikke akkurat på digre Geneva, som er 5,34 meter lang og veier over to tonn. Bakdørene slår bakover for å gjøre det lettere å komme inn og ut av baksetet.

Vel på plass i baksetet er det gedigen plass, barskap i seteryggen og plass til både tekopp og champagneglass i midtkonsollen.

En 6,1 liter stor Hemi V8-motor fra Chrysler (430 hk) sørger for å trekke beistet opp i hastighet. 0-100 km/t tar bare 5,4 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 265 kilometer. Som LaJoy bygges også Geneva i karbonfiber.

Fyringsutgifter

Produsenten opplyser at det tar 6000 arbeidstimer å sette sammen bilen. Produksjonen tar til i juni, så det er bare å sette seg på venteliste.

Bilen har for øvrig ingen ekstrautstyrsliste. Du bestemmer hva du vil fylle den med, så regner produsenten ut hva du må betale for den.

Og forbruket? Vel, hvem snakker egentlig om fyringsutgiftene i det sixtinske kapell?

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.