RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her skal det ikke stå pappkrus


Her er det ikke bare plass til tekoppen, men også champagneglasset.
Her er det ikke bare plass til tekoppen, men også champagneglasset.
Bilverdenen rommer dusinvis av produsenter som lager glade biler for folk som vil skille seg ut – og har råd til det. Bufori befinner seg i denne klassen.

Ikke hørt om Bufori? Kanskje ikke så rart, for denne knøttlille bilprodusenten holder til på den andre siden av jordkloden, nærmere bestemt Malaysia og Australia. De dukker egentlig bare opp i Europa når de lukter bilmesse, og da fortrinnsvis i Gèneve.

Bufori gjør knapt noe som kan beskrives i kategorien A4.

– Hos oss håndbygges bilene, og hver enkelt kunde setter sitt preg på den bilen de skal ha. Derfor er ikke to biler helt like, sier Julie Ann Khouri, markedsansvarlig for en produksjon som i gode år strekker seg til 65 eksemplarer.

La Joy

Hovedmodellen heter La Joy, men på årets Gèneve-messe lanserte de den store Geneva.

Førstnevnte er den lille og hendige med lengde på 4,33 meter. En 2,7 liters V6 motor trekker bakhjulene og yter beskjedne 172 hk. LaJoy er en 1,5 tonn tung cruiser med plass til to.

Over to tonn

Hendig passer ikke akkurat på digre Geneva, som er 5,34 meter lang og veier over to tonn. Bakdørene slår bakover for å gjøre det lettere å komme inn og ut av baksetet.

Vel på plass i baksetet er det gedigen plass, barskap i seteryggen og plass til både tekopp og champagneglass i midtkonsollen.

En 6,1 liter stor Hemi V8-motor fra Chrysler (430 hk) sørger for å trekke beistet opp i hastighet. 0-100 km/t tar bare 5,4 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 265 kilometer. Som LaJoy bygges også Geneva i karbonfiber.

Fyringsutgifter

Produsenten opplyser at det tar 6000 arbeidstimer å sette sammen bilen. Produksjonen tar til i juni, så det er bare å sette seg på venteliste.

Bilen har for øvrig ingen ekstrautstyrsliste. Du bestemmer hva du vil fylle den med, så regner produsenten ut hva du må betale for den.

Og forbruket? Vel, hvem snakker egentlig om fyringsutgiftene i det sixtinske kapell?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere