*Nettavisen* Nyheter.

Holmenkollbanen skal ha dårligst kvalitet

Som mange har lest, har Sporveien gående et målbevisst arbeide for å bedre kvaliteten i kollektivtranskporten. Kvaliteten heves gjennom skjerpende krav til operatørselskapene, både buss, trikk og T- bane. Det er innført et system med bonus og malus til selskaper som gjør en god hhv. dårlig jobb på å definerte områder. Disse ordningene gjelder også for T- banedriften, men i praksis ikke for Hoolmenkollbanen. Jeg har vært så heldig å snappe opp litt innside- informasjon. Hvis noen har hatt mistanke om at denne banen er fritatt for kvalitetskrav, så er det helt riktig!

Her er noen eksempler:
1. Mens Kolsåsbanen stenges for ombygging til sommeren og vil bli gjenåpnet med nye elelr oppgraderte T- banetog, er det ingen slike planer for Holmenkollbanen. Her skal togene gå til de er nedslitt, enten det gjelder "de nye" vognene fra 1994 eller de firkantede vognene som nå er over 20 år gamle. Disse vognene har aldri fått noen hovedoppussing, i motsetning til T- banens øvrige vogner. Ikke er det meningen at de skal få det heller.

2. Mens det gis malus (bøtestraff) når avganger innstilles eller forkortes på alle andre linjer, er det gjort untak for Holmenkollbanen. Her kan togene når som helst snus hvor det måtte passe, f. eks. på Majorstuen, uten at det koster T- baneselskapet noen ting; de sparer tvert i mot penger. At publikum står og venter forgjeves på banen sin på alle sentrumsstasjonene, og lures av informasjonsskjermer som viser avganger som ikke går, betyr tydeligvis ingen ting.

3. Mens det gis malus (bøtestraff) når reisende må stå igjen på grunn av for liten kapasitet på trikk og buss (såkalt frakjøring), gjelder ikke denne ordningen for T- banen! Og hvliken T- banelinje er det som notorisk har for liten kapasitet nærmest hele vinteren? Jo, Holmenkollbanen. På de andre T- banelinjene kommer folk stort sett med på et vis, men på Holmenkollbanen må skigåere og kjelkeakere stå og fryse i det uendelige mens det ene fullstappede toget etter det andre knirker seg forbi. Sporveien vet av erfaring hvor stor trafikken kan bli, men ingen gjør noe med det. Dette går selvfølgelig også ut over andre reisende på banen, som ikke kommer med de fullsatte vognene.

Den private A/S Holmenkollbanen (inntil1975) levde av denne trafikken, og gav den høy prioritet. Sporveien viser på alle måter at man ikke ønsker denne trafikken i det hele tatt, og gir den null prioritet. Med alle midler søker man dessuten å få banen nedlagt eller iallfall gjernet fra T- banenettet, til tross for at både politikere og brukerne ønsker det motsatte. I denne situasjonen virker det i overkant optimistisk når flere politikere vil vedta forlengelse av banen til Tryvann. Sørg iallefall for at den fungerer først! Egentlig burde dette problemet være en sak for byrådet, men byrådets interesse for kollektivtrafikk er nok for liten til å ta en kamp med en uvillig Sporvei.
Hvem kan rydde opp i uføret?

Halvor Skogvold

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag