Gå til sidens hovedinnhold

Honda Fit for fight

Honda skifter ut Fit unnskyld Jazz med ny modell. Men i Norge skjer det først i 2009.

Mange husker navnestyret rundt en kjekk liten Honda fra Japan. Fit het den, men det gikk jo ikke an i Norge. Så derfor ble Fit til Jazz i hele Europa. Nå kommer bilen i ny innpakning, litt større enn dagens modell, men klart gjenkjennelig. Fit heter den fortsatt i Japan, og Jazz skal den fortsatt hete i Europa. Men til Norge kommer bilen først tidlig i 2009, forteller markedssjef Tom Fredrik Rygh hos den norske Honda-importøren. Enn så lenge fortsetter dagens modell. Den bortimot flerbruksliknende Jazz/Fit har vært en kjempesuksess for Honda, og bilen skal være bygget i mer enn to millioner eksemplarer siden lanseringen i 2001.

Ikke med diesel

I Europa kunne salget vært enda høyere om Honda hadde utstyrt bilen med dieselmotor. Dieselmotor tror ikke Rygh at ny Jazz heller kommer med.
I små biler satser Honda heller på hybride løsninger. Dieselmotorer forbeholdes større biler, sier Rygh, som tror Honda vil fortsette med dagens 1,4 liter/86 hk i neste Jazz. I Japan derimot lanserer Honda bilen med bensindrevet sparemotor på 1,3 liter/100 hk. Japanerne kan også kjøpe den med firehjulstrekk. Da reduseres bagasjerommet fra 427 til 384 VDA-liter. En handicapmodell hvor passasjersetet elektrisk svinges ut mot fortauet bygges også.

Reklame

Denne eksklusive motebutikken har salg bare én gang i året