*Nettavisen* Nyheter.

Høytid for svartmetall

For tiende år på rad bytter undergrunnen ut høyfjell og salmesang med norsk svart metall.

OSLO: – Infernofestivalen har 10-årsjubileum i år, forteller en entusiastisk Runa Strindin, presseansvarlig for ekstremmetallens vårhappening.

– Og i år har vi flere band på scenen enn noensinne!

Det som begynte som et dugnadsinitiativ fra norske black metal-band som Enslaved, Borknagar og Red Harvest i 2001, har for lengst utviklet seg til et årlig påskeinferno.

I år skal 46 band fylle Oslos konsertscener med svart metall i fem dager. Til glede for fans fra både inn- og utland.

LES OGSÅ: - Og her lå helvete

Norsk som faen

Forfatter Håvard Rem, aktuell med boka «Innfødte skrik – norsk svartmetall», mener at både norrøne og hedenske faktorer står sterkt i black metal. Og at de har gjort det hele tida.

– Siden kirkene brant på begynnelsen av nittitallet, har det vært mye fokus på satanisme, særlig i pressen. Men black metal-musikerne var faktisk opptatt av nyhedenske vikingelementer før dette.

– Satan rir kanskje media, men det er Odin som rir metalen, sier han, og påpeker:

– Jeg tror imidlertid at alt det negative på nittitallet paradoksalt nok har gjort at musikksjangeren nå står veldig støtt. Den tåler å bli kommersialisert, mener Rem.

Enere innen svartmetall

Infernofestivalen regner i år med å få besøk av over 6000 betalende fans. Festivalen er dessuten blitt et bransjetreff med et enormt internasjonalt kontaktnett. Den norske scenen trekker sentrale aktører fra store utenlandske magasiner og labeler.

Og om lag halvparten av bandene på årets festival er norske.

– Bandene fra Norge er jo enerne innen svartmetall. Hele musikksjangeren, True Norwegian Black Metal, har fått navn etter landet, og det er oppsiktsvekkende i seg selv, sier Håvard Rem, og tilføyer:

– De fleste av de store norske, som Darkthrone, Burzum, Immortal, Emperor, Enslaved og flaggskipet Mayhem, har dessuten vært med helt siden starten på åtti- og nittitallet.

Mørket brer seg

Øverst på påskens Infernoplakat står pionerbandet Mayhem. Da musikkarrieren startet på Langhus i Ski på åttitallet, var det imidlertid langt fram til noen festival for svartmetall i Norge.

– Da vi begynte å spille i 1984, bygget vi opp en fanskare veldig gradvis, forteller bassist og bandgrunnlegger Jørn «Necrobutcher» Stubberud.

– Mayhem fikk jo mye negativ omtale allerede den gang, også før de kirkebranngreiene på nittitallet. Men det dukket gradvis opp flere fans – og nye band – i en fjord her og en vik der. Sakte, men sikkert pressa det seg fram en scene. Og dermed også rom for festival, påpeker han.

På spørsmål om svartmetallen er blitt kommersiell, er Necrobutcher klar:

– Inferno er en suksess, og det er markedskreftene som har gjort at festivalen har kunnet holde på i ti år. Men black metal er ikke kommersialisert – det er fortsatt en undergrunnssjanger, mener han og tilføyer lakonisk:

– Men undergrunnen vokser.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.