RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Høstjakt på bilnyheter

PARIS: Høstjakta har startet og bilnyhetene står i kø i Paris. Men fortsatt er bilprodusentene mer opptatt av hestekrefter og penger enn av miljøspørsmål.

Den type biler vi nå kjører rundt i ikke vil bli å finne i byene om noen år. Skal man inn i sentrum med bilen, må den være utslippsfri. Se bare hvordan røykerne er kneblet. Det neste blir bilene. Vi vil rett og slett ikke akseptere de miljøplagene bilene påfører oss.

Kraftsalven kommer fra Katinka von der Lippe, industridesigner med ni år bak seg hos elbilprodusenten Think. Hun er glødende opptatt av bilen i et miljøperspektiv.

Må ha lyst

Selv om miljøbilene på ingen måte dominerer høstens gigantmesse i Paris, innrømmer von der Lippe at noe har skjedd:

For fem år siden gjemte man miljøbilene bort i egne utstillinger, eller satte dem bakerst i utstillingene. Nå har den en naturlig og fremtredende plass på alle viktige bilustillinger, fortsetter designeren. Men for å komme videre må folk ha lyst til å kjøre miljøvennlig.

Derfor er design så viktig. Bilene må være attraktive slik at vi før lyst til å kjøpe dem, ikke bare fordi vi av reguleringshensyn må, sier Katinka von der Lippe.

Og verden går sannsynligvis framover. Flere av produsentene viste brenselcellekonsepter. Toyota/Lexus er fortsatt svært stolte av sine bensin/elektriske hybridbiler, Heuliez/Dassault viste et konsept på en hybridelektrisk bil med mer vekt på det elektriske enn hybride, Smart stilte med en helelektrisk småbil og salgsdirektør Ingvar Sviggum i Ford Europa kunne med entusiasme fortelle at Ford og deres undermerker i nær fremtid vil lansere flere flexifuelmotorer, det vil si motorer som både kan kjøres på bensin og bioetanol/E85.

SUV i sentrum

Likevel kommer vi ikke unna at drivstofftørste SUV-er opptok en stor del av oppmerksomheten på Europas klart største bilmesse. Her var Mitsubishis nye Outlander og Pajero, Nissan Quashqai, Hondas nye CR-V, Chevrolets nye Captiva og halvbroren Opel Antara. Outlander, som har premiere i Norge i februar med begynnerpris rundt 380.000 kroner, kommer etter hvert også med enblemet til Citroën og Peugeot i grillen.

Også Ford gjør nå klar sin SUV, og viste et konsept på den i Paris. Samtidig har VW en slik bil på beddingen, men i VW-konsernet handler den nå om Audi R8, en midtmotorisert Porsche-killer. Selvfølgelig en fullstendig unødvendig sportsbil, men du verden så lekker.

Viktigste for Norge

Flytter vi øynene fra lekre miljøsvin og beveger oss ned på fornuftsnivået, er dette de viktigste nyhetene for Norge i Paris:

* Ford Mondeo, stor og lekker. Kan bli en bestselger i Norge og resten av Europa.

* Toyota Auris erstatter Corolla i vinter og er allerede garantert å bli en bestselger i Norge.

* Citroën C4 Picasso er et skritt framover for 5/7 seters flerbruksbiler.

* Volvo C30 med salgsstart i Norge tidlig i 2007 skal koste fra 238.000 kroner.

* Mitsubishi Outlander, som etter all sannsynligvis kommer som varebil, og som importøren skal selge 2000 av neste år.

* Honda CR-V, en storselgende SUV gjennom snart ti år i Norge.

* VW Polo BlueMotion, en ekstremt dieselgjerrig småbil.

Men det var rundt Alfa Romeo 8C de fleste flokket seg. Det er fortsatt noe magisk med italienske sportsbiler.






Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere