Gå til sidens hovedinnhold

Hun slåss for trikkens fremtid

Trikken er et at kollektivtilbudene som blir benyttet mest, man kan ikke fjerne den fra en så populær handlegate, mener sivilarkitekt Anne Merete Knap, en av mange Majorstuen-beboere som kjemper for trikken i Bogstadveien.

BOGSTADVEIEN:Hun var ikke med under demonstrasjonene for fire år siden for å beholde trikken, men likevel har hun stått på, blant annet gjennom flere debattinnlegg i Lokalavisen Frogner. Anne Merete Knap mener at det er viktig å beholde trikken i Bogstadveien, blant annet fordi de tre linjene som går denne veien, er linket til store deler av Oslo-nettet.

Tre av byens seks trikkelinjer er avhengig av Bogstadveien, sier sivilarkitekten.


Flere stopp, flere folk

I et t-banevognsett er det plass til dobbelt så mange mennesker som på en trikk, men trikken er økonomisk gunstig for kommunen. Trikken er også miljøvennlig og går på fornybar energi.

Trikken tjener inn mye mer. Jeg vil absolutt ikke stoppe banegangen, jeg benytter t-bane selv, men å fjerne trikken fra Bogstadveien er ikke rett. Det bor så mange mennesker her som benytter seg av trikken, sier Knap og legger til at trikken er viktig, for den har flere holdeplasser enn en t-banelinje.

Det er lettere med trikken. Jeg mener at det lønner seg å ha både bane og trikk, men man kan ikke fjerne det ene uten at det kompenseres sterkt. I tillegg er det en sterk befolkningsvekst, alle trengs å fraktes, og da er det viktig at kollektivtrafikken har et tilbud som passer alle, sier hun.


Kostbar Homansby-stasjon

Knap ser heller ikke store fordeler ved å etablere Homansbyen t-banestasjon.

Hvor i all verden skulle man legge den? De fleste plassene er tatt. I tillegg består underlaget av leire, så det er en dårlig byggegrunn. Skulle man ha bygget, ville det ha blitt ganske kostbart. Og det har heller aldri vært snakk om hvor denne skulle etableres, jeg tror ikke det i det hele tatt har vært tenkt over, sier Knap.

Knap har sterkere tro på nedgangen til Majorstuen t-banestasjon ved Valkyrie plass.

Det hadde vært bra, men det er også viktig at det henger sammen med sporområdet.


Andre tiltak

Det er så mange som vil så mye med Bogstadveien, men det er viktig å tenke realistisk. Det å plante trær i Bogstadveien er noe jeg tviler på er lurt, til det så er veien for smal. Da måtte man gjort dette i sidegatene. Bilene må man antakeligvis ha, sier hun.

Likevel har hun noen ideer på lur for å kunne senke antall bilbrukere. Høyere avgift i bomringen under rushtiden er et av dem.

En annen ting kunne vært å sperre gaten for personbiler i et enkelt tidsrom på dagene. I dette tidspunktet skulle kun leveranser og slikt foregå. Jeg tror det er noe som ville hjulpet, sier hun.

Å flytte trikkelinjene er noe som er mulig, men hvor mye det egner seg er et annet spørsmål. Hvor godt mottatt det ville blitt av naboene kan man også undre seg.

Å ha trikken i Bogstadveien er gunstig for forretningene. Å flytte linjene lar seg gjøre, men det er ikke alltid det er så lurt.

Reklame

NÅ: Helly Hansen er i gang med Black Friday - opptil 50 % rabatt