RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hus må vike for ny trikkebru


RIVES: Det hvite huset står ikke på Byantikvarens gule liste, har altså ikke vernestatus og skal derfor rives for å få plass til ny bru med dobbeltspor over Nordstrandveien. FOTO: AINA MOBERG
RIVES: Det hvite huset står ikke på Byantikvarens gule liste, har altså ikke vernestatus og skal derfor rives for å få plass til ny bru med dobbeltspor over Nordstrandveien. FOTO: AINA MOBERG
Ny bru med dobbeltspor skal erstatte den nåværende trikketraseen over Nordstrandveien.

SÆTER: Nylig ble det derfor sendt ut nabovarsel vedrørende riving av det hvite huset ved Sæter stasjon, en signalkiosk og den gamle brua med brokar og støttemur.

Selve stasjonen skal også rehabiliteres og tilpasses krav om universell utforming.

Når arbeidene kommer i gang er per i dag ikke bestemt.

Usikkert

Dobbeltsporet via ny bru fra Sæter til Ljabru er en del av oppgraderingsplanen for Ekebergbanen som startet i 2012.

Kommunikasjonssjef Cato Asperud i Oslotrikken forteller at arbeidet hittil har omfattet holdeplasser og utskifting av spor.

LES: På et spor frem til jul

– Tildeling av midler for videre vedlikehold og utbedring pågår i disse dager. Det er ikke sikkert vi får penger til å bygge ny Sæter bru i år, sier han.

– Men, prosjekteringen pågår. Derfor er nabovarsel sendt ut, og for å få satt arbeidet ut på anbud, haster det å få midler, legger han til.

Konsekvenser

– Dersom Sæterbrua ikke kan realiseres i sommer, er det likevel høyst trolig at vi kan gjennomføre de forberedende arbeidene på den siden av brua hvor stasjonen ligger, sier Cato Asperud.

Dette vil i såfall få konsekvenser for passasjerene.

– Linje 18 og 19 vil da snu på Bråten stasjon. Trafikken til Sæter og Ljabru vil foregå med buss i anleggsperioden, forteller han.

Om Sæterbrua blir en realitet i løpet av året, blir trolig klart etter påske.

– Dersom det ikke tildeles penger til dette prosjektet i år, håper jeg på penger i 2014. For, det er høyst nødvendig å få gjort noe med strekningen mellom Sæter og Ljabru, sier Cato Asperud.
 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere