*Nettavisen* Nyheter.

Husmoren er hot

Nå satser selv de store kleskjedene på at folk vil kjøpe nye klær med et gammelt utseende.

– Ideen er å gi assosiasjoner til en husmor som akkurat har hengt opp klærne til tørk. Klærne er i lyse toner, for å gi et solbleket inntrykk, sier merchandiser i KappAhl, Annelie Brunsvik, der hun tripper mellom cupcakes og blomstrete forklær.

KappAhls nye kolleksjon Vintage Stories har hentet inspirasjon fra 50-tallet.

– Kolleksjonen flørter med tanken på at ting var bedre før. Vi vil ikke nødvendigvis ha kvinnene tilbake til kjøkkenbenken, men vil at de skal hygge seg med estetikken fra 50-tallet, påpeker presseansvarlig Eileen Antonsen.

Gammelt eller vintage?

En gang var velbrukte klær noe man iførte seg av økonomiske årsaker. Drømmen var selvfølgelig noe nytt.

Så skjedde det noe. I stedet for de lite eksklusive ordene «brukt» eller «gammelt», hentet man et begrep fra vinens verden: Vintage. Som fin årgangsvin skulle plutselig også klær bli mer utsøkte etter års lagring i kjeller eller på loft.

– Ved å kalle klærne vintage i stedet for brukt eller loppis, viser man at de har en viss patina og verdi. Vintage er ikke noe beskyttet begrep, og kleskjedene står dermed fritt til å bruke det. Men i utgangspunktet er vintage klær med en viss alder, sier trendekspert og tidligere Tique-redaktør, Tone Skårdal Tobiasson.

Ikke alene om «vintage»-fokuset

KappAhl er ikke alene om å satse på nye klær merket «vintage».

– Yves Saint Laurent hadde for eksempel for noen år siden en kolleksjon basert på klassikere fra egne arkiver. Klærne skulle være kvalitetsprodukter med evig liv, forklarer Tobiasson.

Det er ikke tilfeldig at man snakker om god gammel kvalitet. Foruten argumentet om at kjøper du brukt, får du noe unikt, velger en del å kjøpe vintage også fordi kvaliteten kan være bedre – med solide materialer og håndsydde detaljer.

Kjendistrend

Ifølge Skårdal Tobiasson fikk vintagetrenden her hjemme for alvor fart rundt 2005.

– Ute i den store verden har vintage vært populært lenge. I mediene kom det store vintagegjennombruddet da Julia Roberts i 2001 tok imot Oscar iført en vintage Valentino. Senere har mange andre kjendiser blitt avbildet i vintage, forteller hun.

Miljømessig synes hun det er et stort pluss at mange velger brukte fremfor nye klær. Men nye klær har én stor fordel, bokstavelig talt.

– Nye klær kommer i mange størrelser. Vi damer har blitt større i både høyden og bredden de siste tiårene. Vintageklærne har dessverre ikke utvidet seg tilsvarende, påpeker Skårdal Tobiasson.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.