Gå til sidens hovedinnhold

– Hverdagen er blitt tøffere

– Med vår økonomiske situasjon er vi nødt til å passe på at ressursene brukes på en mest mulig effektiv måte, sier avdelingssjef i Bydel Frogner, Anne-Ma Moe Christensen.

FROGNER: Avdelingssykepleier Thurill Witzøe kom med krass kritikk av bemanningsreduksjonen i bydelens nattjeneste, under Oslo Bymuseums eldredebatt i går.



LES OGSÅ: Nattjenesten har dårlig samvittighet

Tøffere hverdag

Bydelen opplever bemanningsreduksjonen noe annerledes enn de ansatte i nattjenesten.

– Vi opplever at det har fungert greit i den forstand at vi har klart å holde bemanningen på det nivået vi ønsker. Samtidig følger vi svært nøye med når vi blir tildelt nye oppgaver, og til tider har kapasiteten vært såpass sprengt at vi har måttet kalle inn ekstravakter, sier avdelingssjef i Bydel Frogner Anne-Ma Moe Christensen til Lokalavisen.

Hun vedgår at de ansatte har en tøffere arbeidshverdag sammenlignet med i fjor.

– Med vår økonomiske situasjon er vi nødt til å passe på at ressursene brukes på en mest mulig effektiv måte. Jeg skjønner at det oppleves tøft for de som jobber i nattjenesten, og som arbeidsgivere må vi sørge for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. Jeg har stor forståelse for at det er blitt et høyt tempo på natten, men det er ikke i strid med arbeidsmiljølovens bestemmelser. De ansatte i nattjenesten har de samme arbeidsbetingelser som deres kolleger på dag- og kveldstid, sier hun.

Jobber etter klokka

Bydelens økonomiske situasjon har gjort at hjemmesykepleien må jobbe etter stoppeklokkeprinsippet.

– Som sagt har de ansatte i nattjenesten har hatt nokså gode netter over en relativt lang periode, mens arbeidspresset har vært langt strammere på dag- og kveldstid. Denne ulikheten utjevnes når man nå i større grad må forholde seg til de fattede vedtak om tjenester, slik man må ellers på døgnet. Hvert enkelt vedtak antyder hvor lang tid stellet skal ta, og det er de ansatte nødt til å forholde seg til, sier Christensen.

– Vi har full oversikt

På spørsmål om bemanningsreduksjonen har gått utover kvaliteten på tjenestene, svarer Moe Christensen følgende:

– Vi har ikke alltid kunnet imøtekomme brukernes ønske om leggetid fullt ut. For å imøtekomme problemet best mulig har vi forlenget kveldsvakten med en time.

– Vi er blitt fortalt at eldre til stadighet legges mellom syv og åtte på kvelden?

– Dette medfører ikke riktighet. Vi får rapporter hver eneste morgen om når stellet er blitt utført, så det har vi full oversikt over.

– Så sykepleieren som jobber i nattjenesten lyver?

– Jeg vil ikke si at noen lyver. Selvsagt er det noen som får sitt stell mellom syv og åtte, av kveldspersonalet, men det har i så fall sin begrunnelse i andre forhold.

– Er bydelen fornøyd med dagens situasjon?

– Vi skulle fryktelig gjerne hatt mer penger til våre tjenester, men i den stuasjonen vi er i nå er vi faktisk nødt til å sørge for å bruke ressuresene mest mulig effektivt, samtidig som vi hverken skal bryte lovverk overfor pasienter eller ansatte.

Reklame

Strømsjokk: Så mye billigere er fastpris enn spot