*Nettavisen* Nyheter.

Hvor blir det av E6-lokket?

Groruddalen Miljøforum er forundret og skuffet over at E6-lokket glimrer med sitt fravær i Groruddalssatsningen.

GRORUDDALEN: Dette har vært det mest sentrale i debatten så langt. Så blir det plutselig redusert til ingenting, sier Steinar Saghaug fortvilet
Saghaug leder samferdselsgruppen i Groruddalen Miljøforum. Han forstår ikke hvorfor E6-lokket ikke er med i Groruddalssatsningen, som nylig ble inngått mellom kommunen og regjeringen.
Man burde i det minste ha gitt et signal om dette var noe man gikk videre med eller ikke. Nå er jeg redd for at lokket skal forsvinne helt, sier miljøforkjemperen til Lokalavisen Groruddalen.

Mangler grep

Siden samtlige politiske partier har sagt ja til lokk, hadde Saghaug i det minste forventet en start for prosjektering av E6-lokket i Groruddalssatsingen.
2-3 millioner kunne vært en start. Vi savner det store grepet. Den store tunge saken mangler fortsatt, sier Saghaug oppgitt.
Det pågår for tiden en intens politisk drakamp om E6-lokket. Saken blir tatt opp på neste bystyremøte. Arbeiderpartiet og Rune Gerhardsen beskylder samferdselsbyråd Peter N. Myhre (Frp) for å drive trenering og sabotasje. Kritikken kom etter at byråden i et notat skrinla arbeidet med forskuttering av lokk. Myhre vil vente til Oslopakke 3 er godkjent i Stortinget, noe som vil ta halvannet år.

Ofres lokket?

Saghaug frykter at lokket nå blir ofret i et politisk svarteperspill på rådhuset.
Det er ingen tvil om at det hadde vært en god drahjelp overfor staten, dersom byrådet hadde fulgt opp det enstemmige bystyrevedtaket fra Nyland Syd-saken. Det er lett å bli spilt ut av staten når kommunen er så uklar i oppfatningen som byrådet viser ved sitt manglende engasjement. Det er veldig synd for Groruddalen at et bra tiltak ender opp i en partipolitisk krangling. Alle har jo stemt for lokket, men det er åpenbart at entusiasmen ikke er like sterk i alle partiene, sier Saghaug.

Mangeårig kamp

Skuffelsen over E6-lokket til tross, GM finner grunn til glede også. Støyskjerming i Nedre Kalbakkvei, en gammel kampsak, skal på plass.
Og det er kjempebra. Det viser at det nytter å stå på. Min påstand er at uten dette engasjementet og presset, hadde det ikke kommet noe groruddalssatsning. Det er også gledelig med satsningen på tverrforbindelser, sier Saghaug.
Millionsatsningen på gjenåpning av Alnaelva gjennom terminalområdet er miljøforumet noe mer skeptisk til virkningen av. Frykten er at man kaster bort penger på estetiske tiltak som folk har begrenset glede av. De fleste velger seg marka - ikke terminalen - når de går på tur.
Treplantning er både hyggelig og trivelig, men en må ikke lure seg til å tro at det løser de mest grunnleggende problemene, nemlig den store trafikken gjennom Groruddalen. Hvis man ikke gjør noe med dette problemet, ender det opp med pynt, sier Saghaug.

Tungtransportnett

Han etterlyser samtidig planer for et eget tungtrafikknett. Avgått byutviklingsbyråd Grete Horntvedt lovte i sommer å legge trykk på saken, men lite har skjedd.
Samferdselsgruppen var i Stockholm og der er det restriktive tiltak for å lede tungtrafikk utenom boligområder. Det virker ikke som Oslo er moden for slike tanker. Rapporten er spilt inn til alle partier. Tungtrafikken må vekk fra boligområdene, sier Saghaug.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.