RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hvorfor går t-banen tom for strøm?


KREVER SVAR: Trine Dønhaug (SV) og Andreas Behring (SV) vil ha svar på hvorfor t-banen går tomt for strøm.
KREVER SVAR: Trine Dønhaug (SV) og Andreas Behring (SV) vil ha svar på hvorfor t-banen går tomt for strøm.
SV krever svar fra samferdselsbyråd Jøran Kallmyr (Frp) på hvorfor t-banen går tom for strøm. – Hva gjør byråden for å løse de akutte problemene, spør Trine Dønhaug.

STORTINGET:T-banen i Oslo sliter med strømproblemer. Tog blir stående stille i timesvis mens passasjerene fortviler. Men noe svar på hvorfor dette skjer, får man ikke. SV har nå sendt brev til samferdselsbyråd Jøran Kallmyr.

– Situasjonen er uholdbar, sier Trine Dønhaug og Andreas Behring i SV.

Strømtomt

Mandag skjedde det igjen. T-banen ble lammet i tre timer. Årsak: Tomt for strøm. Også på kvelden sto togene. Oslo t-banedrift vet ikke hva årsaken er. SV vil til bunns i saken.

– Vi kan ikke leve med en slik situasjon. Folk er avhengig av at t-banen går. Ellers går hverdagen til folk i stå, sier de to SV-politikerne.

Kjøreledninger kan falle ned. Ruskevær kan sette t-banen ut av spill. Men hvorfor går man tom for strøm?

– Vi har forsøkt finne ut av det, men aldri fått noe godt svar. Det er veldig uklart. Tidligere byråd har hevdet at man ikke har noe vedlikeholdsetterslep. SV har gjennom mange år påpekt at nettopp dette er tilfelle. Alt er ikke iorden. T-banen sliter med gammelt utstyr som går i stykker. Nå krever vi en redegjørelse, sier de til Østkantavisa.

Media har sterkt fokus på NSB sine problemer. Flere ganger har nettopp byråd Jøran Kallmyr (Frp) gått ut og hudflettet stat og regjering for NSB-kaoset. Nå synes de byråden heller bør feie for sin egen dør.

– Byråden har ikke gjort noe som helst på infrastruktur, i motsetning til regjeringen som bevilger mer penger enn noensinne. Byråden er kun opptatt av å skryte av hvor bra kollektivsystemet er, og han tar gjerne på seg æren for det. Faktum er at opposisjonen har pressa hardt på for dette. Uten den innsatsen, hadde ikke kollektivtilbudet vært som det er. Men pengene til infrastruktur mangler. Han kan ikke bare gå ut i media og klage på NSB, påpeker de.


Les også: Jøran Kallmyr: Ber Ruter undersøke strømproblemet

Nye MX-tog

Behring har sine teorier om hva som ligger bak strømproblemene. Det har blitt særlig tydelig etter at de nye MX-togene ble satt inn. Disse krever høyere spenning enn de gamle togene.

– Vi vet at t-banen sliter med gammel strømforsyning fra 60-tallet. Man sitter med gammelt utstyr som går i stykker. Dette kan sammenlignes med at man bytter ut alt elektrisk utstyr, men glemmer sikringsboksen. Det vil koste rundt 300 millioner å skifte ut disse "sikringsboksene", sier Behring.

– De nye togene krever jo en helt annen strømforsyning enn de gamle, påpeker Dønhaug.

Mangler vilje

Men viljen til å skifte ut disse er ikke til stede, ifølge SV. Miseren blir det Høyre, Frp og Venstre som må ta "æren" for, mener Behring.

– Mens fokuset egentlig bør være på å utvikle kollektivsystemet, blir fokuset nå på å få det til å virke. I et klimaperspektiv er det bakstreversk, mener han.


BLI FAN AV ØSTKANTAVISA PÅ FACEBOOK

De frykter at strømproblemene bare vil tårne seg opp, ettersom stadig nye MX-tog settes inn på linjenettet.

– For et par år siden opplevde vi en forbedring på forsinkelser. Nå leser vi i rapporter at det forverres. Vi frykter at dette blir bare verre og verre, sier Behring.

Byråden blir bedt om å komme med tiltak for å bedre situasjonen, både på kort og lang sikt.

– Dette er alvorlig for folks tillit til kollektivsystemet. For hver gang dette skjer, blir det en utfordring å be folk reise kollektivt. Husk at t-banen har flere bruker på årsbasis enn NSB. Høyre, Frp og Venstre har forsømt vedlikeholdet gjennom flere år. Det er på høy tid at byråden kalles inn på teppet og rydder opp. Han har ikke gjort noe som helst på infrastruktursiden, sier de to.


– Det viktigste nå er å finne ut hvorfor dette skjer. Systemet må oppgraderes for at det skal virke, påpeker Dønhaug.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere