Gå til sidens hovedinnhold

Hvorfor smeller det så ofte i Skulleruddumpa?

Helt fra Europaveien (E6) ble laget, har Skulleruddumpa vært ulykkesbelastet. Men hvorfor smeller det så ofte her?

SKULLERUDDUMPA: Da hovedveien sørover fra hovedstaden ble lagt i fire felter forbi det som ble betegnet som Skulleruddumpa, kom Nordstrandveien inn med vikeplikt som en del av et T-kryss. Dette var ikke trafikktrygt.

Stygge ulykker

Så kom det lysregulering - men det var heller ikke bra. For om noen bremset opp for gult/rødt lys, var det ikke alle bak som gjorde det samme. Dermed oppsto fenomenet «påkjøring bakfra», og de ble ikke alltid bare betegnet som uhell.

Skulleruddumpa kom inn på Oslo-statistikken som et av de mest trafikkfarlige. Dermed ble det etter noen år - og mange stygge ulykker - bestemt at her måtte man gjøre betydelig inngrep, og resultatet ble et kryss som vi kjenner det i dag - nemlig i to høyder, eller planfritt som det kalles.

Men heller ikke det har vist seg trafikksikkert.

Det går nesten ikke en uke uten at det smeller her. Det skjer i begge retninger og ikke bare i den verste rushtrafikken.

Hvorfor?

Nå er det i de fleste tilfellene her ikke av de mest alvorlige når det gjelder personskader. Dødsulykker har vi heldigvis ikke hatt mange av etter ombyggingen.

Men det smeller ofte, og spørsmålet er - hvorfor?

Svaret er selvfølgelig at mange ikke holder god nok avstand til bilen foran. Og om de i tillegg ikke er fullt fokusert på at de kan komme i en bremsesituasjon - ja, da smeller det.

KLIKK HER, OG LES FLERE SAKER OM TRAFIKK I OSLO

Undersøkes

– Det er riktig - vi har mange uhell eller ulykker her, og det bør vi nok se nærmere på, sier Gro Smedsrud, stasjonssjef på Manglerud.

Og hun sparker ballen videre til sin trafikkansvarlige på stasjonen.

Vegvesenet

Nordstrands Blad har også kontaktet Statens vegvesen.

– Vi får rapporter fra politiet om alle trafikkulykker med personskader, sier Eivind Kvambe.

– Skullerudkrysset har jo i alle år vært ulykkesbelastet, og dette har nok noe med fart å gjøre ned mot laveste punkt. Og det er her som ellers i byen at omkring 60 prosent av ulykkene skyldes påkjøring bakfra. Hvor mange ulykker det er akkurat her, vet jeg ikke, men det kan vi godt finne frem til. Ellers smeller det jo stort sett ganske mye mellom Åsland og Abildsø.

Statens vegvsen vil nå se på saken. Om det vil eller kan resultere i trafikksikringstiltak, kan Kvambe ikke si noe om foreløpig.

– Vi vurderer fortløpende ulykkespunkter, og de er det mange av i Oslo.

Reklame

Black Week: Her får du oversikt over alle salgene