RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Høyre krever t-bane til Fornebu

Trikken har vi forbedret kraftig i denne perioden. Nå er det t-banen som står for tur, mener byrådsleder Erling Lae.

Trikken har vi forbedret kraftig i denne perioden. Nå er det t-banen som står for tur, mener byrådsleder Erling Lae, og får støtte fra sin partileder Erna Solberg og BU-leder på Frogner, Bjarne Ødegaard.

Så sentralt som det går an å komme på en tra vel Oslo vestkant, møter vi Høyre-ledere på tre nivåer: Partileder Erna Solberg har tatt turen fra Smestad, og byrådsleder Erling Lae har spasert fra St. Hanshaugen for å ta en førvalgsprat med bydelsutvalgsleder Bjarne Ødegaard.

Vi møter en trio som bobler over av entusiasme og humør i sensommersolen. Svarte penger og ordførerkluss er ikke lenger et aktuelt tema.

T-bane til Fornebu

Bokvalitet i Oslo vest er mye mer interessant, og kollektivtrafikk og samferdsel blir fort samtaleemnet.

Bjarne Ødegaard viser til vedtaket på forrige bydelsutvalgsmøte, hvor et enstemmig utvalg gikk inn for å støtte blant annet ny t-banestasjon under Majorstukrysset, med adgang også på Valkyrie plass, ny t-banestasjon i Homansbyen, trikkeforbindelse mellom Briskebytrikken og Thereses gate, og, ikke minst, t-banelinje til Fornebu.

Nå er det opp til toppledelsen å gå inn for dette, både i Oslo og på Stortinget, sier Ødegaard.

Lae, hva sier du til dette?

Vi har et krystallklart syn på dette: Homansbyen stasjon, som er regulert ferdig, må på plass. Det vil gjøre at flere reiser kollektivt. Blant annet vil det gi et bedre tilbud til de 12.000 studentene på Høyskolen på Bislett, sier byrådslederen. Det er en alt for lang strekning mellom Nationaltheateret og Majorstuen.

Krever t-bane til Fornebu

Utbyggingen på Fornebu skaper stor bekymring for Oslo-politikerne. Når enda flere mennesker skal pendle inn til Oslo, er det lett å se at veinettet allerede er sprengt, og at det er komplisert å bygge ut et busstilbud som er effektivt nok til å få folk til å sette igjen bilen. Høyre-toppene er svært lite fornøyd med motstanden fra Bærum om t-banelinje ut til Fornebu.

Utfordringene rundt Lysaker vil bli enorme. Det går ikke an å satse på bil og buss, mener Erna Solberg.

Vi skal forlange at det blir t-bane til Fornebu. Vi venter på at Akershus skal enige med seg selv. Det er svært viktig at disse ikke bare vil kjøre bil inn til Oslo, sier Lae.

De tre har ingen tro på at en trikkelinje vil være effektiv eller rask nok på denne strekningen.

De ser heller for seg at én av disse to løsningene vil være best: Enten å lage en t-banelinje som tar av fra Kolsåsbanen ved Lysaker, eller å lage en metrobane fra Fornebu, som benytter jernbanesporene fra Lysaker til sentrum.

En slik rute vil bruke under 20 minutter til byen, og det kan man ikke slå med bil i rushtiden.

Erna Solberg mener også at vi her i Oslo må se nærmere på mulighetene for å bruke fjorden bedre.

Det burde gå en «fjordtrikk», også kalt båt, mellom Fornebu og Bjørvika, mener Høyre-lederen.

Vi som er fra Vestlandet, er vant til dette.

Den rotete Bogstadveien

Ettersom Erna Solberg bor på Smestad, har hun gjort seg opp mange tanker rundt utviklingen av paradegaten vår, Bogstadveien. Både Lae og Ødegaard kan fortelle at de er oppgitte over at Statens Vegvesen ennå ikke har sendt forslaget om oppgraderingen av Bogstadveien ut til høring, slik det har vært snakk om lenge.

- Det er en måte å jobbe på, som vi ikke setter pris på, påpeker Ødegaard.

Jeg har gått her med barnevogn, og det er komplisert. Fortauene i Bogstadveien er smale, og det er mye forvirrende bilkjøring, mener Erna Solberg og legger til:

Det er rett og slett en rotete gate.

Men det er nå et sjarmerende rot, skyter Oslo-entusiasten Lae inn.

Han mener at byen må verne om slike unike gater som Bogstadveien. Bredere fortauer og mindre kaotisk biltrafikk er altså beskjeden fra Høyre-toppene.

Også kunne jeg tenkt meg noen flere trær her, sier Erling Lae. Så får vi se hva Vegvesenet kommer opp med.

Ønsker fortsatt makt

Etter den turbulente perioden tidlig i valgkampen har Høyre kommet tilbake på meningsmålingene. Hovedmålet er selvfølgelig et fortsatt borgerlig flertall i Oslo.

- Lae, vil du gjerne fortsette som nå, i byråd med Frp?

Jeg ser gjerne at det blir et samarbeid mellom alle de fire partiene på høyresiden. Aller helst vil jeg ha både Høyre, Frp, Venstre og Krf i byråd. Jo sterkere vi er, jo bedre blir samarbeidet, mener han.

Men den beste garantien for et godt byråd, er et sterkt Høyre, smiler han.

Og hva med Bydel Frogner, en av Høyres bastioner i byen?

Vi går for rent flertall i bydelsutvalget, sier Bjarne Ødegaard klart og tydelig. Intet mindre.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere