RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Høytidelig åpning av ny sykkelvei på Furuset


OFFISIELL ÅPNING: Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa klippet båndet til den nye sykkelveien i Groruddalen. Her sammen med Byråd for Utvikling, Bård Folke Fredriksen (t.v) og nesteleder i bydelsutvalget Alna, Børge Ingvaldsen (H).
OFFISIELL ÅPNING: Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa klippet båndet til den nye sykkelveien i Groruddalen. Her sammen med Byråd for Utvikling, Bård Folke Fredriksen (t.v) og nesteleder i bydelsutvalget Alna, Børge Ingvaldsen (H). Foto: ALLE FOTO: Pegah Niku
Selveste samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) åpnet i dag den nye gang- og sykkelveien i Groruddalen.

FURUSET: Den ferdigstilte sykkelveien ligger i bygrensa ved E6 og er 1650 meter lang. Noe som betyr at syklistene på strekningen får 500 meter kortere vei.

Del på Facebook

Velkommen til åpningen av nok en viktig lenke i Oslos flotte hovedsykkelveinett, sier Lene Mürer, avdelingsdirektør i Statens vegvesen i Oslo.

– Vi er i tett samarbeid med Oslo kommune og er svært opptatt av å tilrettelegge sånn at flest mulig skal bruke sykkel i byen vår. Vi vil at folk heller skal velge å sykle eller gå fremfor å ta bilen, sier hun og påpeker at den nye sykkelveien i Groruddalen ikke bare vil bli tryggere, men også 500 meter kortere.

Triveligere for syklistene

Over halve strekningen av den nye sykkelveien er ren sykkelvei, mens resten er sykkelvei med fortau.

På den del av strekningen som går langs E6 er det satt opp miljøskjermer for å gjøre det triveligere for syklistene ved å skjerme de mot støy og sprut fra E6-trafikken hvor det passerer cirka 90 000 biler i døgnet.

– Jeg har hatt gleden av å følge Groruddalssatsningen over flere år så det er en stor glede å være her i dag, sier Magnhild Meltveit Kleppa.

– Gratulerer med dagen alle sammen, sier samferdselsministeren før hun klipper båndet over den nye sykkelveien.

Meltveit Kleppa oppmuntrer folk til å bruke de nye sykkelveiene i byen aktivt.

Sykling gjør folk både friskere og sprekere. Dessuten er det bra for miljøet, legger hun til.

De lokale barnehagene Furustien og Scala var også tilstede og hjalp samferdselsministeren med å klippe over båndet.

En del av Oslopakke 3

Anleggsarbeidene for den nye sykkelveien begynte vinteren 2010 og ble ferdigstilt 1. juli 2011. Kostnadene til prosjektet er beregnet til 55 millioner kroner og fordeler seg med 39 millioner statlige bevilgninger og 16 millioner i bompenger.

Prosjektet er en del av Oslopakke 3 sin satsing på gang- og sykkelveier.

Utførende entreprenør har vært HAB Construction fra Bærum og prosjekteringen er utført av rådgivningsfirmaet Reinertsen AS.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere