RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

I absolutt rett Modus

En smartere, morsommere og sikrere småbil enn Renault Modus finner du neppe, ifølge vår test. Pris fra 170.000 kroner kler bilen.

Det er slutt på de tider da små biler var trange, ukomfortable og usikre. Moderne småbiler er bare små utvendig. Så snart du kommer inn bak rattet, ter de seg som langt større kjøretøyer. Det er Renault Modus et godt bevis på.
Modus er kanskje også det nærmeste man kommer en swiss-army kniv på hjul. Det kryr av skuffer her og lommer der til å legge fra seg småting. Seteputen på passasjersetet kan vippes opp slik at eksempelvis mobiltelefonen og pastillesken ikke forsvinner under setet ved første bråbrems.
Enn videre:
* Hovedlys som følger bilen gjennom svingen.
* Todelt bakluke gjør det lettere å laste inn småting når bilen står trangt parkert.
* Elektronisk overvåking av lufttrykket i dekkene.
* Solid sykkelstativ som er festet direkte til bilens ramme.
* Antiskrensprogram som hjelper til å holde bilen på veien.
* Panorama glasstak slipper hele sommeren inn i bilen.
* Sikkerhetsbeltestrammere også i baksetet.
Og baksetet: Ja, det gjøres med et håndgrep om fra tre trange sitteplasser til to med kongelig beinplass. Her har Renault riktignok rappet ideen fra Opel Meriva, men løsningen blir ikke dårligere av den grunn.
I 3,8 meter lange Modus glir baksetet på skinner. Det vil si at du har valget mellom god bagasjeplass og trang bakseteplass, via noe midt mellom til enorm bakseteplass og forholdsvis begrenset plass i bagasjerommet.
Løsningen er ikke ulik den Toyota benytter i populære Yaris, men fordi Modus er 20 cm lengre utvendig, blir det mer plass både til bagasje og passasjerer.
Sjelden har vi hatt det triveligere enn i Modus. Dens gode seter, høye sittestilling og komfort gjør bilen til noe langt mer enn et nærtransportmiddel for de urbane. Men noen sportsbil er Modus langt unna å være, og den elektriske styringen burde vært mer følsom og presis.
Motorprogrammet består foreløpig av to bensinvarianter (75 og 98 hk) med 10.000 kroner i prisforskjell. 20.000 kroner skiller grunnutstyrspakken (authentiq) fra godt utstyrte dynamique. Først med dieselmotor (kommer senere) blir bilen virkelig drivstofføkonomisk å kjøre med.

Fakta om Modus:

* Liten flerbruksbil priset gunstig fra 170.000 kroner.
* Full av finurlige og praktiske løsninger.
* Bil med klar kvinneprofil.
* Ifølge EuroNCAP den sikreste småbilen.
* Viktige konkurrenter: Opel Meriva, Toyota Yaris Verso.

Vår mening om Renault Modus:

Renault
Modus
Førerplass: 9
Plass: 8
Komfort: 9
Kjøreegenskaper: 7
Ytelser og forbruk: 7
Sikkerhet: 10
Pris/utstyr: 9
Sum (70) 59


Testbil i tall: Renault
Modus
Billigste: kr. 169.900,-
Pris testbil: kr. 232.410,-
Lengde: 3,79 m
Bagasjerom: 198 274/621 liter
Motor: 1,4/98 hk
Forbruk (EU): 0,67 l/mil
Antiskrens: kr 4500,-
Klima: Ja
Kollisjonsputer: 6 stk
EuroNCAP-rating: 5 stjerner*

(Kilde: OFV/produsent. *Vil du vite mer: www.euroncap.com. )







Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere