I FRI DRESSUR: Bare tre skruer...

Trine Dahl-Johansen, journalist i Nordstrands Blad.

Trine Dahl-Johansen, journalist i Nordstrands Blad.

Da kulda kom krypende i november, valgte kupévarmeren min å streike. Trolig syntes den også det begynte å bli for kaldt. Jeg måtte derfor investere i en ny, men den nye modellen passet selvfølgelig ikke til festet som allerede var skrudd fast i bilen. Det var bare tre små skruer, men jeg har ikke krefter nok i hendene mine til å skru dem rett inn i plastikken. Så jeg tok turen til noen lokale verksteder for å be om hjelp.

Hos Mekonomen på Manglerud var de veldig servicevillige, men de kunne ikke hjelpe før om en uke. Jeg hadde ikke forventet hjelp samme dag, men å komme til kald bil hver dag i en uke, fristet lite, så jeg avtalte at jeg skulle ta kontakt om jeg ikke fikk ordnet biffen et annet sted. Snap Drive på Ryen var mitt neste alternativ. De reklamerer jo med kjapp service! Tre skruer burde være en enkel ting for dem å fikse.

Da jeg
kom til verkstedet, var det ingen i resepsjonen, så jeg sto litt usikker og ventet på at noen skulle dukke opp. Da endelig døren ut til verkstedhallen gikk opp, kikket en mann bare halvveis ut døren og så spørrende på meg.

– Jeg håper du kan hjelpe meg, sa jeg.

– Det kan jeg ikke tenke meg, sa fyren.

Jeg smilte og lo litt usikkert. Mannen tullet sikkert med meg! Så jeg fremla ærendet mitt og forklarte at det bare var snakk om å skru inn de tre skruene.

– Vi skrur ikke i bil, svarte han bare.

Jeg sto helt paff og visste ikke helt hva jeg skulle si.

Heldigvis fikk jeg tips i butikken ved siden av om hvor jeg kunne dra - Johs Bjerke bilverksted på Brynseng. Da jeg kom dit og la fram problemet, var det allerede fredag ettermiddag. Men en hyggelig fyr ba meg komme tilbake mandag og sette fra meg bilen, så skulle de ordne saken innimellom de andre som hadde bestilt tid. Jeg var litt redd for at verkstedbesøket mitt ville koste mer enn selve kupévarmeren, men han forsikret at det ikke skulle koste mye.

Jeg fikk ikke levert bilen min før tirsdag, men likevel var han som tok imot meg bare hyggelig. Da jeg var ferdig på jobb, gikk jeg inn med lommeboka i hånda, men penger skulle han ikke ha.

– Det var jo bare tre skruer! Du får heller komme innom når det er noe du skal ha fikset med bilen din, sa han.

Noen ganger kan man undre seg over serviceinnstillingen til folk. Særlig i disse finanskrisetider skulle man tro at bedrifter var opptatt av å yte litt service for å beholde kundene sine. Hos Johs Bjerke bilverksted har de tydeligvis skjønt det. Jeg vet i hvert fall hvilket verksted jeg vil anbefale om noen sier de er ute etter noen som ikke bare driver butikk, men også er opptatt av god gammeldags service!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.