RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

I FRI DRESSUR: Teknologiamøbe


Journalist i Nordstrands Blad, Trine Dahl-Johansen.
Journalist i Nordstrands Blad, Trine Dahl-Johansen.

Jeg flyttet i sommer og for første gang skulle jeg ordne med ting som kabel-TV. I husleien til borettslaget betaler jeg allerede for tjenesten til Get, så det var bare å ta turen til kontoret deres for å få tak i en digital boks. Der sto tre unge fyrer i skranken og betjente folk etter kølappsystem og jeg satte meg tålmodig ned for å vente på min tur. Da hørte jeg fyren i skranken til venstre si til kunden foran seg;

– Det er bare å følge bruksanvisningen!

– Jeg har
gjort alt som står der, men boksen virker fortsatt ikke. Det må være noe feil med den, svarte mannen, som trolig var rundt 60 år.

– Jeg synes
du skal gå hjem og invitere en av naboene på kaffe. Kanskje de har mer teknologisk innsikt enn deg, svarte kundebehandleren.

Jeg måpte!
Og begynte å grue meg til det var min tur. Jeg hadde noen spørsmål om den digitale boksen, for en slik hadde jeg aldri hatt før. Men om jeg skulle bli ekspedert av den fyren ville jeg ikke tørre å spørre. Jeg vil jo ikke fremstå som en teknologiamøbe heller! Dessuten kjente jeg jo ikke naboene mine, jeg hadde jo akkurat flyttet inn og ikke drikker jeg kaffe heller…

Heldigvis var
det en annen kundebehandler som ekspederte meg, men jeg ble ikke så mye klokere av svarene hans. I bunn og grunn fikk jeg også beskjed om at alt jeg trengte å vite sto i bruksanvisningen. Om jeg fikk problemer kunne jeg jo bare ringe support. Og det er jo klart, det er jo en tjeneste de tjener penger på. Informasjonen over disken er gratis. Som veldig mange andre firmaer med supporttjeneste er det svært enkelt å få kontakt når man skal bestille tjenesten, men når man får problemer og trenger hjelp, da havner man i en evinnelig telefonkø til blodpris.

Vel hjemme
brettet jeg ut bruksanvisningen, koblet til boksen og fulgte anvisningene. Og det virket! Som en teknologiamøbe kjente jeg meg først da jeg skulle koble til video- og DVD-spilleren også. Da virket ingenting. Jeg synes ikke det er hyggelig å få høre at jeg har liten teknologisk innsikt, og lot derfor være å ringe support. Jeg ventet heller til noen i nærmeste familie hadde tid til å se på problemet. Både pappaen og broren min så på saken, men ingen fikk alt til å virke. Det var liksom enten eller. Ingen av dem er teknologiamøber, så kanskje det var noe galt med boksen min også? At det var dette den stakkars fyren med liten teknologisk innsikt hadde slitt med? Men å ringe support? Aldri i verden!

Jeg satte
meg derfor ned på gulvet og koblet fra alle de elektriske apparatene, brettet ut bruksanvisningen på ny og startet helt forfra. Jeg aner ikke hvorfor eller hvordan, men plutselig virket alt. Bortsett fra at TVen min lager en svært ubehagelig lyd, dersom jeg skrur av den digitale boksen mens fjernsynet fortsatt står på. Den lyden får jeg bare leve med, for jeg innser at jeg er litt teknologiamøbe, siden jeg nå ikke tør å flytte på en eneste ledning i redsel for at ingenting skal virke…

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere