RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

I rute etter vannlekkasjen


Driftssjef Roger Kongerud i Obos forretningsbygg forteller om effektivt oppryddingsarbeid på Lambertseter senter etter vannlekkasjen natt til fredag i forrige uke. Foto: Arne Vidar Jenssen
Driftssjef Roger Kongerud i Obos forretningsbygg forteller om effektivt oppryddingsarbeid på Lambertseter senter etter vannlekkasjen natt til fredag i forrige uke. Foto: Arne Vidar Jenssen
Et solid mannskap gjorde at 90 prosent av butikkene kunne åpne til vanlig tid etter vannlekkasjen på Lambertseter senter.

LAMBERTSETER: Det var like før klokken ett natt til fredag i forrige uke at alarmen gikk på Lambertseter senter.

LES SAKEN: Lambertseter senter under vann

SE BILDENE: Vann overalt

Det var et hovedføringsrør i sprinkleranlegget som var sprunget lekk og vannet flommet inni senteret.

Lekkasjen hadde startet inne i butikken Jack&Jones, og omkring 25 forretninger ble sterkt berørt.

– Det var et klammer utenpå røret som røk. Dette er sånn som skjer innimellom og det er lite man kan gjøre for å avverge det. Men vi har jo vært borti lekkasjer tidligere og kan mye om det, sier driftssjef Roger Kongerud i Obos forretningsbygg.

Effektiv opprydning

Et stort mannskap var på plass like etter at alarmen gikk for å suge opp vannet så raskt som mulig.

LES OGSÅ: Åpnet etter lekkasjen

– 90 prosent av butikkene var i drift fra åpningstid klokken 10 fredag. Men da hadde vi et stort mannskap som jobbet veldig hardt. De øvrige butikkene, utenom Jack&Jones, var åpne fra lørdag morgen, sier Kongerud. Jack&Jones åpnet senere på lørdag.

– Her må vi foreta en liten reparasjon innerst i lokalet, men de håper å være i drift hele tiden, sier driftssjefen.

Kostbar lekkasje

Senteret er naturlig nok forsikret mot lekkasjer, men Kongerud forteller at det er snakk om en god del penger som gikk med til ryddearbeidet.

– Vi hadde ikke så mye avbrudd, men noen varer ble skadet. Og et så stort mannskap koster jo en del penger. Men det var viktig for oss å komme i gang så fort som mulig. Etter å ha jobbet i så mange år med senteret, så hadde vi ikke lyst til å holde stengt, sier han.

Senteret har også vært plaget av en del falske brannalarmer.


– Det krever noen uker innkjøring for å bli vant til et nytt hus og vi jobber med dette. Vi liker ikke å jage ut kundene, men vi ønsker ikke å redusere sikkerheten for å unngå falske alarmer. Dette skal være et trygt senter å være i. Med mange nye ansatte og folk så er det mange rutiner som skal gjennomgås, avslutter Roger Kongerud.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere