RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

ID-kort til =Oslo-selgere

HSH, Byrådet, Oslo-politiet og =Oslo lanserer nå et nytt ID-kort for =Oslo-selgerne. Partene vil med dette bidra til å gi noen av byens mest vanskeligstilte mer verdighet.

I likhet med filosofien bak hele =Oslo er dette ment å gi de mest vanskeligstilte økt verdighet og mulighet til delta i samfunnet på linje med andre. Det blir en form for myndiggjøring, i tillegg at den enkelte selger får et bevis på hvem hun eller han er, sier =Oslo-redaktør Anlov Mathiesen.

Mange =Oslo-selgere bor på gaten og mangler godkjente identitetspapirer. Dette betyr at enkle ærend i bank eller på posten for å bruke tjenester som er dagligdags for folk flest blir et stort problem. Har du ingen fast bostedsadresse, får du verken åpne bankkonto, anskaffe pass eller liknende. Det å ha et identitetsbevis tar de fleste for gitt, men de er langt i fra like selvfølgelige blant de vanskeligstilte. Anskaffelse av et nytt er også problematisk. Uten ID-papirer kan man bli innbrakt i arresten, man kan ikke ta ut penger i banken, og man mister mulighet til å kreve øvrige sosiale ytelser. Partene vil nå arbeide for at kortet skal bli godkjent av banker og andre steder hvor =Oslo-selgerne trenger å legitimere seg.

Et ID-kort for =Oslo-selgerne løser ikke disse problemene, men vi håper det kan være er et skritt i riktig retning og et håndslag fra oss til selgerne, sier Bjørn Åge Hansen, stasjonssjef ved Sentrum politistasjon.

Ved å støtte tiltaket med å utvikle et ID-kort for =Oslo-selgerne, mener Oslo byrådsleder Erling Lae at man også gjør det lettere for publikum å slutte opp om =Oslo.

Det gir en ekstra trygghet for kjøper å vite at selgeren av =Oslo er en registrert selger som har betalt for magasinet. Salg av =Oslo er et alternativ til tigging og kriminalitet og dette er en god måte for byens borgere å vise hjertelag og støtte de som faller utenfor, sier Erling Lae.

I tillegg til å støtte tiltaket med navn og logo, har kommunen, politiet og HSH gitt økonomisk støtte til ordningen med ID-kort økonomisk. HSH har bidratt med å dekke kostnadene til utvikling og design av det nye ID-kortet.

I tillegg til å være en hyggelig julegave til =Oslo-selgerne, er dette en måte for oss å støtte et tiltak som er bra for trivselen i Oslo. HSH representerer handels- og tjenestesektoren i Oslo, som er avhengig av at Oslo en attraktiv by. =Oslo bidrar til dette, sier Hilde Charlotte Solheim, direktør i HSH.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere