*Nettavisen* Nyheter.

Ikke alle har råd

Av alle enkeltforslagene i byrådets budsjettfremlegg er det et som spesielt har provosert mange. Prisen på månedskortet for t-banen og annen kollektivreising i Oslo er nylig satt ned fra 720 kroner til 550 kroner. Et svært populært avslag i prisen, som også har gitt synlige resultater. Men gleden var kortvarig. Nå vil byrådet skru prisen opp igjen, til 600 kroner.

Det er jo bare 50 kroner i måneden. Altså 1 kroner 80 øre pr. dag. Det er så lite at det nesten ikke er mulig å betale det. Jeg tror folk er likeglade med prisen, er budskapet fra byråd Peter N. Myhre (Frp) i sakens anledning. Vi synes dette er uttrykk for en lettvint holdning til et stort og viktig tema for Oslo. Kombinasjonen av doble ruter på Grorudbanen og redsuerte takster har gitt et kraftig løft for kollektivbruken.

Dette er selvsagt veldig bra for miljøet i Oslo. Det viser at hvis tilbudet er bra nok og prisen lav nok, så velger folk bort bilen og setter seg på t-banen, bussen eller trikken. Da blir det et feil signal om en umiddelbart etter en omlegging setter opp prisen igjen.

Peter N. Myhre bryter ned prisen til dagskostnad, og det er et triks som kan brukes i alle sammenhenger. En kan like gjerne gange prisen med 12 og si at det over natta blir 600 kroner dyrere å reise kollektivt i Oslo. Som en av våre lesere skriver i en kommentar til Myhre: Jeg er ikke likeglad til en økning på 50 kroner. Frekt å tro at alle har det like bra økonomisk!

Her må politikerne gå i seg selv, og Venstre og KrF har sagt at det ikke er aktuelt for dem å støtte et budsjettforslag som sender prisen på kollektivtransport i været. Og både når det gjelder diskusjon om bompenger , rushtidsavgift og priser på kollektivtransport, så er det slik at prisen som settes på brukerbetalingen med på å regulere trafikkadferden vår. Alle har behov for transport fra tid til annen, om det er til jobb, skole, barnehage eller fritid.

Da er det arrogant å tro at prisøkninger ikke betyr noe som helst. Noen ganger er det ingen vei utenom å sette opp brukerbetalingen, eventuelt la andre deler av det offentlige budsjettet ta støyten. Men gi ikke inntrykk av at folks penger ikke betyr noe for den enkelte.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag