RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Du må stålsette deg for en fuktig og klaustrofobisk skrekkopplevelse.
Du må stålsette deg for en fuktig og klaustrofobisk skrekkopplevelse.

Ikke for sarte sjeler

Du blir både våt på beina og andpusten av Resident Evil: Revelations (3DS).

Verden er atter en gang i fare. En terroristgruppe ved navn Il Veltro truer med å infisere hele kloden med et lumsk virus som vil gjøre alle til mutanter. Dersom du ikke får satt en effektiv stopper for dem, går menneskeheten en svart fremtid i møte.

Les også: Rollespillet som har Kraften med seg

Les også: Rombeistenes største skrekk tilbake

Les også: Strategispill setter de fleste på plass

Ubehagelig

Capcom har smurt tykt på med grøss og gru i Resident Evil: Revelations. Spillet går litt tilbake til røttene til serien, og går igjen tidvis inn for å skremme vannet av spilleren.

Både omgivelser og musikk bidrar til å sette nervene i helspenn, og settingen er perfekt for ubehagelige overraskelser.

Ja, så er det kanskje litt billig å slenge monstrøse mutanter mot spilleren mens han minst venter det, men halve moroa med slike spill er jo faktisk å skrike som en liten unge når et eller annet overrumpler deg.

Imponerende

Resident Evil: Revelations er seriens andre tur innom Nintendo 3DS. På mange måter er det imponerende å se hva Capcom har fått ut av den håndholdte konsollen, mens andre ting antagelig kunne ha blitt gjort bedre.

Kontrollen i spillet føles for eksempel stiv og unaturlig, og selv om dette kan tilskrives et ønske fra utvikleren om å understreke den ellers så klaustrofobiske tonen i spillet, kan det tidvis bli ganske frustrerende når du ikke har oversikt over hvor eller når fiendene dine angriper.

Den episodebaserte måten fortellingen i Resident Evil: Revelations legges frem på, derimot, gjør en høyst ordinær spenningshistorie til en betydelig mer interessant affære. Historien er rett og slett mesterlig fortalt, og spillet er svært vanskelig å legge fra seg. Det er riktignok et lite skår i gleden at Capcom insisterer på å overdrive bruken av oppsummerende filmsnutter, men alt i alt er dette moro både for de små grå.

Klaustrofobisk

Lydbildet er i tillegg absolutt glimrende, både den stemningsforsterkende musikken og lydene fiendene lager. Sammen med de trange og labyrintaktige korridorene du må navigere deg gjennom, er lydbildet en perfekt oppskrift på hvordan spillerens nerver settes på prøve.

Dersom sommerferieplanene dine innebærer et middelhavscruise, ville jeg antagelig ha ventet med spillet til du kommer hjem igjen. Men for alle oss andre er det bare å hoppe i slagstøvlene og stålsette seg for en fuktig og klaustrofobisk skrekkopplevelse.

Les hele anmeldelsen av spillet på Gamer.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere